Harning

  • Mest læste de seneste 48 tim

  • Blogstats

    • 166 243 hits
  • Kommentarpolitik

    Vær venligst opmærksom på, hvordan du formulerer din kommentar. Kommenterer der kan anses for injurierende eller som på nogen måde kan ophæve kilders anonymitet, eller som krænker andre menneskers privatliv vil ikke blive publiceret.
  • Ophavsret

    Ophavsretten til min blogs indhold tilhører iflg. lov om ophavsret mig. Korte tekststykker kan naturligvis citeres, når kilden, herunder mit navn, klart anføres. Hvis du ønsker at gøre brug af mine tekster på anden vis, kan dette ske efter skriftlig aftale.
  • En tanke…..

    ”Sociala grupper skapar avvikelse genom att skapa de regler vilkas överträdande bildar avvikelse, och genom att applicera dessa regler på särskilda människor och stämpla dem som avvikare." Howard S Becker
  • Og én mere

    ”Først kom de for at tage kommunisterne, men jeg protesterede ikke, jeg var jo ikke kommunist. Da de kom for at arrestere fagforeningsmændene, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke fagforeningsmand. Da de spærrede socialisterne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke socialist. Da de spærrede jøderne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke jøde. Da de kom efter mig, var der ikke flere tilbage til at protestere.” Martin Niemöller
  • Sider

  • Reklamer

    Jeg står på ingen måde inde for de reklamer som du eventuelt kan se på denne blog.
  • Meta

Derfor skal børn spille playstation, computer, x-box m.v

Posted by harning på september 9, 2008

Eller: konsolspil som pædagogisk værktøj – en introduktion

Vi kender alle skrækpåstandene fra USA om at børn der spiller konsolspil udvikler aggressioner, mister kontakten med omverdenen, isolerer sig og sågar begår mord. Dette er alene påstande, og der findes således p.t. ingen større videnskabelige undersøgelser  til støtte for disse påstande.
Vi kender også til fedmedebatten herhjemme, påstanden hér er at børn bliver overvægtige af at spille. Det gør de selvfølgelig ikke! Børn bliver overvægtige fordi de voksne ikke tager styringen og sikrer at børn får motion og sund kost. Konsolspillene er således ikke årsagen.

Så er der de personlige opfattelser, min fx, som ikke nødvendigvis er funderet i videnskab og empiri, men resultatet af års erfaring med børn og konsolspil. Min, denne meget personlige opfattelse er at visse spil så som GTA serien (grand theft auto), Hitman og Tekken, kan give børn et misforstået forhold til hvor meget den menneskelige krop kan tåle, lige som jeg gentagne gange har oplevet, at børn i timerne efter at have spillet disse spil har en forhøjet aggressivitet.* Disse spil er imidlertid undtagelserne, og anbefales da heller ikke til børn under 18år!

I min generation, såvel som dem der er kommet efter, er div. Konsolspil en aktivitet som man kan være sammen om, og som de allerfleste børn er bekendt med – det er således en aktivitet der tager udgangspunkt i barnets interesse** og hverdag.
Der foreligger da efterhånden også en hel del forskning om, hvordan computerspil kan anvendes til indlæring. – ligesom der er udviklet særlige spil med div. indlæring*** som eneste formål .
Disse spil er udmærkede, men mange af de kommercielle spil, som findes på markedet er faktiskt ofte bedre til at ramme flere af de udviklingsmuligheder hos barnet (såvel ”normale” børn som børn med særlige behov), som vi ,som pædagoger, så gerne vil fremme.

Den umiddelbare fordel ved de kommercielle spil, er at alle kender dem. Dette betyder for det socialt svage barn, at han/hun ved at spille disse spil, får en oplagt fællesaktivitet – som kan bruges til at skabe og indgå i sociale samspil med andre børn og unge.
Spil som fx platformsspillene Spyro, Croc og Harry Potter har også andre fordele, herunder nogen af dem nævnt kort.:

Samarbejde, fordi ikke alle opgaver kan klares alene hvis spillet skal gennemføres og barnet derfor trænes i at bede om hjælp. H.P. indeholder desuden opgaver hvor spilleren er nødt til at kalde på sine venner (Ron og Hermione) for overhoved at kunne fortsætte. Dette er således et oplagt tilfælde til at visualisere, at samarbejde er nødvendigt og samtidig snakke om det.

Følelser, fordi det at spille sammen og klare ting i fællesskab giver en rar følelse af fællesskab og samhørighed. At løse en opgave korrekt – giver umiddelbar respons og oplevelsen af succes. Nogen baner i spillene kan foregå under jorden eller i mørke, hvilket er en oplagt mulighed for, at tale om det at være bange – samtidig som det er i trygge rammer fordi barnet bare kan slukke for spillet. (og spillet lige som andre eventyr ender godt. – børn er ikke bange for drager, børn er bange for drager der ikke kan slås ihjel)

Fantasi og abstrakt tænkning. De hér nævnte spil, foregår alle i en fantasiverden og indeholder mange elementer, der giver mulighed for at træne abstrakt tænkning (ikke umiddelbart synlige ting skal findes, man skal undersøge og regne ud hvilke opgaver der skal udføres for at fortsætte spillet osv.)

***

Afslutningsvis kan jeg da heller ikke lade være med at påpege, at fx kirurger anvender sig af konsolspil for at træne såvel fingerfærdighed som koncentration og hurtig reaktionsevne.

Læs også dette blogindlæg – som bidrager med yderligere et par interessante vinkler.

© Harning

Actionspil forbedrer evnen til at indsamle og bearbejde information markant.

DN.: Dataspelande inte orsak till dåliga skolresultat

*(observer venligst ordet kan, samt tidsperspektivet vedr. den forhøjede aggressivitet)
**Vedr. Væsentligheden i barnets udgangspunkt og en interesseaktivitet som udgangspunkt for socialt samvær j.f fx. Stephen Shore –“ Beyond the wall”
***J.F. Mikael Heiman og Thomas Tjus : ”Datorer och barn med autism”. Natur och Kultur 1997.

16 svar to “Derfor skal børn spille playstation, computer, x-box m.v”

  1. Jeg synes du mangler at nævne at computerspil generelt træner folk i logisk/videnskabelig tænkning (det er måske det du mener med abstrakt). Kender du ”Everything bad is good for you” af Steven Berlin Johnson? Hvis ikke bør du straks læse den, den handler om netop dette emne.

  2. harning said

    God pointe, og nej jeg har endnu ikke læst bogen, kun hørt om den.
    Som jeg har forstået det – laver han en kobling mellem både spil og nyere tv og en forhøjet IQ hos amerikanerne senere år- er det korrekt?

  3. Han laver ikke en kobling til IQ, men til generel kompleksitet. Han sammenligner f.eks. TV shows fra 70’erne og 80’erne med dem der vises i dag. En serie som f.eks. ”Lost” kunne aldrig have været vist dengang da plottet er alt for kompliceret. Reality TV har også ofte meget komplicerede sub plots med hvem der siger hvad om hvem og hvorfor som kan diskuteres på et højt niveau og bliver det i mange internet fora (han nævner f.eks. ”The Apprentice” og ”Survivor” som også er nogle af mine favoritter). Så hans hypotese er at niveauet, også for underholdning, simpelthen er blevet hævet.

  4. harning said

    Mange tak for den opklaring Codegirl. 😀
    Må altså se at få læst den bog, men end ikke en læseglad bibliofil har mere end de 24timer som døgnet byder på…

    Og ang. Reality TV så er det også et drøn godt redskab til at tale med børn og unge om alverdens ting – og tillige interessant ifht. hvorledes forskellige mennesker fungerer og hvad der får dem til at tikke. 😀

  5. jensdrejer said

    Jeg er helt enig. Hvis jeg havde børn, så fik de lov til at spille alt det de selv ville – næsten. 😉 Forestillingen om at computerspil er skadelige, er efter min mening, lige så forkerte, som at computerne gør os ensomme, hvor vi alle sidder hjemme bag vores egen skærm. Jeg synes jo det er modsat. Man får mulighed for at komme i kontakt med en masse mennesker, som man ellers aldrig ville have mødt. Men der er altid mennesker som er imod udviklingen, sikkert fordi de ikke forstår den og selv er dybt konservative.

  6. harning said

    Helt enig i, at meget om det handler om forståelse – hvorfor jeg jo også synes at ovenstående indlæg var på sin plads, for det irriterer mig at stadig og næsten dagligt høre udtalelser om hvor skadeligt det er for de stakkels børn. Udtalelser som ikke bygger på noget som helst andet end tro, og som bekendt mener jeg at tro er noget der hører til i kirken – ikke i en faglig,saglig debat. 😀
    Dertil kommer, at det er synd, at så godt et pædagogiskt redskab ikke bliver brugt i langt højere grad.

    Nettet, for øvrigt, ja også det en saga for sig. Havnede selv i en større diskussion med min ellers meget intelligente moster for nylig – fordi hun ikke mente at man kunne føre reele samtaler med andre mennesker hverken på net eller pr. telefon og at en personlig cafe late på en kaffebar i frokostpausen var meget bedre….

  7. harning said

    Servicemeddelelse, ifølge Videnskab.dk og DR:
    Computeren er bedste matematiklærer
    02. okt. 2008 06.41 Udland Opdat.: 02. okt. 2008 06.42

    Elever i skolerne knækker nemmere matematikkens koder via computerspil end ved tavleundervisning.

    En stor britisk undersøgelse viser, at for eksempel computerspillet ”Dr. Kawashimas Brain Training” – Dr. Kawashimas Hjernegymnastik – er en effektiv matematiklærer.

    Faktisk er spillet så effektivt, at det lærer eleverne mere end traditionel undervisning gør, skriver Videnskab.dk.

    Ifølge den danske computerspilforsker Simon Egenfeldt-Nielsen, skyldes udviklingen, at spillet formår at engagere eleverne.

  8. Mathias Poulsen said

    Hej Harning!

    Tak for linket.

    Spændende blog/site!

    Med dette indlæg tager du fat på et emne, som ligger mig meget på sinde – både professionelt og personligt. Den nuancering af synet på computerspil, som du også gør dig til talsmand for, er prisværdig og nødvendig.

    Anvendt med refleksion og omtanke ligger der et stort læringsmæssigt potentiale i computerspil; et potentiale, som i stort omfang er uudnyttet. Den situation ændrer jeg hårdt på at ændre.

    Den omtalte undersøgelse med udgangspunkt i Dr. Kawashimas Brain Training omtaler jeg desuden her: http://mathiaspoulsen.wordpress.com/2008/10/02/b%C3%A6rbar-hjernegymnastik/

    Jeg tror vi skrives ved!

    /Mathias

  9. harning said

    Hej Mathias og velkommen til. 😀

    Det er i lige så høj grad mig der takker – for med dit blogindlæg fik jeg bla. foræret et link til et spil (Global Conflicts Palestine) jeg ikke kendte i forvejen og det er jo altid godt. 😀

  10. Det glæder mig.

    Det er et spil, som jeg har arbejdet temmelig indgående med – bl.a. i mit speciale. (Er i tvivl om linket er skrevet rigtigt her).

    Spillet er især interessant, fordi det i høj grad er tænkt som en form for opgør med edutainment-traditionen. Jeg mener, det er blandt de bedste danske spil, som er dedikeret til brug i læringssammenhænge. Serious Games Interactive (som har udviklet spillet) har i øvrigt et nyt spil i serien, Global Conflicts: Latin America på trapperne.

  11. harning said

    Specialet ser spændende ud, og jeg ser frem til både at læse det og til at sætte et par unger til at afprøve spillet. 😀

    (noterede mig forøvrigt at også du havde en interesse i Arto, Jf fx dette mit indlæg om arto. 😀 )

  12. […] Ole Hækkerups opgave som IT-ordfører i denne sag, burde ikke være at udtale sig på baggrund af personlige følelser og ubegrundede antagelser – men tværtimod at fremkomme med viden om og ønsket om konkret oplysning og udvikling indenfor området. For spil dræber ikke – det gør mennesker. […]

  13. […] Derfor skal børn spille konsolspil […]

  14. harning said

    Læs: http://www.dn.se/debatt/dataspelande-inte-orsak-till-daliga-skolresultaten/

  15. harning said

    Läs även
    http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/article21636655.ab

  16. harning said

    Undersøgelsen kan genfindes her for dig der ikke har noget imod at læse lidt mere
    Interactivity and Reward-Related Neural Activation during a Serious Videogame Steven W. Cole, Daniel J. Yoo, Brian Knutson :
    http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0033909

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.