Harning

Computerspillet der dræber

Posted by harning på oktober 6, 2008

De sidste par dage har Politikens Tjeksektion kørt historien om spillet “Kindergarten Killer”. En journalist har fået færten af en rigtig god katastrofehistorie, og så skal den naturligvis have hele armen.

Spillet det hele handler om er en lille sag i South Parkstil (tegneserieanimation) og kan angiveligt findes helt gratis på danske spillesites. Én ting er at endnu engang belemres med dårlig journalistik*- som naturligvis ikke er undersøgende og kritisk og i dette tilfælde end ikke det mindste objektiv, men at så også være nødt til at læse socialdemokraternes IT-ordfører Ole Hækkerups totalt ubegrundede antagelser om at spillet skaber afstumpethed og at han nu vil kontakte spillestederne for at presse dem til at udøve censur er ikke bare kvalmende pinligt men tangerer til krænkelse af demokratiets ytringsfrihed.

Hvordan ville det se ud hvis Haarder gik ind og forbød eventyr i børnehaverne, historie, samfundsfag og litteraturundervisning i skolerne med begrundelsen at han personligt ikke ville have at hans børn skulle høre om så uhyggelige ting som onde stedmødre, koncentrationslejre og mennesker som blev slået ihjel for ikke at tale om det langt værre – at disse historier skulle kunne inspirere naboens børn til at begå samme grusomheder, for der findes som sagt syge mennesker der ude….

Jamen det ville da vække et ramaskrig hos den danske befolkning.

Ole Hækkerups opgave som IT-ordfører i denne sag, burde ikke være at udtale sig på baggrund af personlige følelser og ubegrundede antagelser – men tværtimod at fremkomme med viden om og ønsket om konkret oplysning og udvikling indenfor IT-området. For spil dræber ikke – det gør mennesker.

OG, før også jeg bliver totalt censureret** kommer her fra mig til dig et helt gratis lille senryu fra bogen på græssets smaragdgrønne:

***
en børnehave
uskyldige glæder
lækkert flænset kød

***

©Harning


Sønneke opsummerer artiklerne og journalistens viden om spil med følgende underende kommenter:

“Jamen Politiken, er det ikke en af dem de kloge læser?”

*(Vedkommende og interessant journalistik ville i dette tilfælde have medført denne overskrift: “Socialdemokratisk politiker vil indføre censur”)
**(i hele Danmark og ikke kun her på den anden side hvor jeg pt bor)
Læs også hvad udviklerne selv siger
proportioner;i Sverige blev der i årets første halvdel solgt 2,9 millioner div. computerspil
og andre nyhedsmedia om sagen: SVD nyheter24

24 kommentarer to “Computerspillet der dræber”

  1. silhuet said

    Senruy om fingerpeg og de andre fire fingre

    ***
    en bøddels domme
    fjerner skylden fra ham selv
    mens andre ofres
    ***

    (tilbagevendingsknus til dig fra mig)

    (skal der ikke være syv stavelser i midterste linie???)

  2. harning said

    En kvik og vågen og legende Silhuet, velkommen tilbage.😀

    Hvem er bøddelen?
    Og hvem er offret?

    (og dermed fangede du en korrekturfejl,i orginalet står der “små”)

  3. silhuet said

    Det er jo netop det, Harning:
    Hvem/hvad er den/det virkeligt farlige: det censurerede eller den censuerende?

    Og tak for velkomst😉

  4. harning said

    Den/det farlige…
    Søn nr. to`s kommentar, efter at jeg havde sat ham til at prøve spillet af var: “dræbende kedsommeligt!”.😀

  5. jensdrejer said

    Jeg har før skrevet, at jeg ikke tror computerspil skaber vold. Men i dette tilfælde….???? Jeg så et meget interessant program i tv efter den seneste skolemassakre i Finland og det gjorde mig alligevel lidt usikker.

    Nåh, hvor er sønnen sjov.😀

  6. harning said

    Nu ved jeg ikke præcist hvor mange børn som spiller forskellige computerspil men at vi når op på tocifrede miljontal – er nok uden tvivl en rimelig estimering. Og så bliver det altså mere end absurd, at give spil skylden for noget som helst.
    Massakren i Finlad var trist og sørgelig, og jeg kan sågar næsten (næsten) undskylde de finske sites og servere som har fjernet Kindergarten Killer – fordi de er oppe imod en befolkning i sorg og krise som kaster sig over hvad og hvem som helst for at finde mening i det meningsløse.
    Men, herhjemme?
    Helt ærligt!
    Spillet er for øvrigt, som sønneke siger, kedsommeligt (jep-sjov er han.😀 ) og tillige tegnet – altså end ikke i nærheden af den realisme som andre spil har – for ikke at tale om fjernsynets nyhedsudsendelser!

  7. harning said

    Når det er sagt må jeg sige at jeg synes hovedproblemet er et helt andet – nemlig at en politiker vil anmode privatpersoner om at gøre retsvæsendets arbejde. Og det er simpelthen ikke i orden.
    For det første har vi ytringsfriheden som der skal værnes om.
    For det andet har vi en sund tredeling af magten – den skal vi selvfølgelig bevare.
    For det tredje så har Hækkerup helt misforstået hvorledes internettet fungerer- for at tale om at en server skal lege etiske politibetjente er, for at bruge en anden mands meget kloge analogi, – lidt som at bede vejdirektoratet om at lege ETIKpoliti på de danske veje.

    (tilføjelse. Ikke fordi jeg ved særlig meget om nettet – men jeg er heller ikke IT-ordfører i et større danskt parti)

  8. jensdrejer said

    Kære harning – som altid har du mange gode argumenter. Den med at der er et to-millioncifret antal spillere – den er god. Ud af så mange mennesker må der vel være 4 eller 5 som er psykopater, uanset om de spiller computerspil eller ej. Good point!

    Med hensyn til din anden kommentar: internettet er et anarki og jeg frygter hvad der vil ske hvis man begynder at blande sig for meget. På den anden side begyder det efterhånden at fylde så meget i vores adfærd, at en eller anden form for internetpoliti er nødvendigt. Jaja, nu er vi helt ude i The Matrix. Men mange af os lever jo lige så meget i cyberspace som i virkelighedens verden. Alt forandrer sig, alt.

    Derudover er jeg naturligvis enig med alt hvad du skriver og jeg understreger, at man skal være meget forsigtig med at blande sig i internettet og lave lovgivning.

    Men det har du sikkert allerede tænkt meget mere over end mig.😀

  9. harning said

    Aner ikke om jeg har tænkt mere over det end dig, måske med nogle andre vinkler?.😀

    Jeg er enig med dig i at internettet kan opleves som et anarki – men det er det jo ikke, for vi hæfter jo stadig for hvad vi gør og siger på nettet som enkeltpersoner. Vi kan altså (og bliver) holdt ansvarlige i henhold til de love og regler vi som samfund har valgt.

    Der hvor det går galt er netop når fx. politikere vil indføre særlige regler for internettet – regler som markant adskiller sig fra dem vi for øvrigt har og værner om i IRL.

    (Apropos den fagre nye verden og at leve lige så meget i virkeligheden som i…? kommer her en boganbefaling kun til dig: Dan Simmons bøger om Hyperion.😀 )

  10. Susan said

    Nu er jeg gift med en mand som har levet af at lave reklame-computerspil (i et tidligere liv😉 ) og jeg var bl.a. tester, saa jeg blev jo noedt til at proeve naevnte spil ogsaa.

    Jeg vil give din soen ret, det er saa kedeligt at man naesten falder i soevn. Jeg kan godt forstaa at der er brug for en “syndebuk” i Finland, men der findes SAA mange andre computerspil som er meget mere “naturtro” som man saa burde give skylden. Desuden mener jeg som dig Harning – computerspil draeber ikke, det goer mennesker.

    Hvis man endelig skal proeve at finde skylden, saa er det nok naermere adgangen til detaljerede nyheder fra hele verden. Det er jo ikke et ukendt faenomen at mennesker inspireres af andre menneskers handlinger, og det uanset om det er gode handlinger eller kriminelle handlinger, saa den intense nyhedsdaekning af skoleskyderier f.eks her i USA, vil da helt klart inspirere nogle faa psykopater.

  11. harning said

    Ja, når det gælder den intense nyhedsdækning så tror også jeg at det kan være medvirkende årsag – ikke fordi de unge mennesker bliver afstumpede, men fordi svage, usikre og måske psykopatiske personer ser det som en misforstået mulighed for at blive set, få opmærksomhed og anerkendelse.

  12. harning said

    (Apropos skoleskyderier og USA, har du læst “We need to talk about Kevin” af Lionel Shriver? (ved ikke hvad den hedder på dansk for min udgave er på svensk..) )

  13. Susan said

    Nej, men den lyder interessant.

    Jeg tror ikke der er nogen tvivl om at nyhedsdaekningen har medvirkende aarsag til skoleskyderier. Copy cats har jo vaeret kendt siden Jack the Ripper haergede.

    Og foerste linie i Amazon’s review siger jo ogsaa det hele: A number of fictional attempts have been made to portray what might lead a teenager to kill a number of schoolmates or teachers, Columbine style

    Columbine style!!!

  14. harning said

    “Columbine style” – creepy.

    Og ja den er interessant og læseoplevelsen alt andet end fiktiv.- Den er skrevet så indlevende fra en mors perspektiv, at man forundres over at det faktiskt er fiktion.
    Men den får også sat nogle mulige nuancer på, ligesom den får sagt at det ikke bare er en ide et ungt menneske får natten over. (hvilket jo også ser ud til at være realiteterne i de skyderier ved ved noget om – at der har der været noget rivende galt tidligere, ved det seneste tilfælde havde han jo fx også været inde til forhør hos politiet forud for..)

    Men når det er sagt må jeg sige, at selv om det er interessant at vide hvad der får andre mennesker til at tikke – så er skoleskyderierne dog som fænomen stadig så få (voldsomme og følelsesmæssige) men dog få – at jeg tror det er svært at pege på nogen bestemt udløsende faktor. (kæphest: -adgang til våben er naturligvis også noget skidt)

    Spillenes skyld tror jeg dog slet ikke på – fordi der ikke er nogen “motiverende” faktor, ingen opmærksomhed el. des. lign.
    Og ja, copy-cats har altid eksisteret, spørgsmålet er så om de ikke ville have fundet på noget andet, lige så slemt,brutalt – havde de ikke haft noget som de fandt passende at kopiere.

  15. harning said

    Servicemeddelelse:
    Læs også denne spilforskers udtalelser om spillet, lidt i tråd med tidligere skrevet om at børn ikke er bange for drager – børn er bange for drager som ikke kan slås ihjel.
    – Altså en form for psykologisk bearbejdning.

  16. dax2 said

    Jeg er uenig. Selve spillet, computerspillet, er del af et større billede, hvor drenge (og nogle piger) ser noget smukt i vold, og det tror jeg er uklogt, selv om man nyder flænset kød som middagsmåltid.

    Man kan ikke forbyde skak, selv om bønder dræbes i mængder, men man kan godt vise en holdning og sætte en grænse, der hvor iscenesættelsen betyder mere end spillet. Der er mange voldsspil, som handler om at skyde på noget. Det er samme teknik man bruger, når man skal “uddanne” soldater. Var det ikke dig, der havde en syrlig kommentar til lige netop soldat-“uddannelse” forleden? Godt nok var det foranlediget af en ministers ringeagt for uddannelsen som “uddannelse” som viste, at ordet uddannelse var påklistret som figenblad for (somme tider nødvendig) voldelig træning.

  17. harning said

    Dax2 nu er jeg lidt uklar med hvilken syrlig kommentar ang soldater du mener – men hvis det er min holdning til at militæret udelukkende har det formål – at træne folk til at slå ihjel så må jeg tilstå, at jeg slet ikke kan se sammenhængen.

    Militæret er virkeligt. Soldater forventes at slå rigtige mennesker ihjel – og gør det. Formålet er virkeligt.

    Spil er ikke virkelige.
    Hvilket normalfungerende børn udmærket godt er klar over. – og igen så må vi konstatere at der ingen som helst påviselighed findes mellem sammenhænge her. – ud af så uendeligt mange millioner som spiller voldsspil der er langt mere brutale end ovennævnte burde vi som minimum have set en meget markant stigning i voldsstatistikker siden spillene kom frem – hvilket ikke er tilfældet.
    Faktiskt er det ikke lykkedes nogen at fremkomme med et påviseligt bevis for at børn som spiller disse spil udvikler sig til afstumpede psykopater (eller noget i nærheden). Dette til trods for at rigtig mange har forsøgt og til trods for den ufatteligt store mængde børn & unge som man har til rådighed.

    Spil slår ikke mennesker ihjel. Det gør våben forsåvidt heller ikke – mennesker slår mennesker ihjel.

    At anklage spillene som et par enkelte amerikanske forældre har forsøgt sig med når deres børn er gået amok med skydevåben – er i bedste fald ignorant uvidenhed – i værste fald total ansvarsfralæggelse.
    For at eksemplificere i det nære. Mine børn spiller og har desuden lært at skyde (altså ikke den lille – men det er bare fordi vi ikke har fundet en forening her hvor vi nu bor). Skulle et af mine børn gå ud og udøve vold mod andre mennesker – kan jeg garantere at jeg absolut hverken ville give spillene eller våbnene skylden.

    ang. din kommentar vedr. skak og at iscenesættelsen betyder mere end selv spillet, må jeg nok spørge lidt nærmere ind til hvad du mener?
    For jeg forstår det som om at det er vigtigere at fx. hygge sig omkring skakspillet – end det er at vinde/slå bønder ihjel. Er det korrekt forstået?.😀

    Og så må jeg spørge hvad du mener med din første kommentar, mener du at spil og litteratur er lige “farligt” eller mener du at der er en forskel?

  18. harning said

    PS. Ang virklighed og fiktion og uddannelse.
    Kirurger spiller også skydespil som led i deres træning – det betyder altså ikke at de bagefter går ud og skyder patienterne.

  19. de fantastiske unger said

    Vi synes man skulle forbyde militæret så.
    For der er flere soldater som kommer hjem og er skydegale og slår folk ihjel og der siger lægerne altså at det er fordi de har været i krig. Det er som mor nok ville sige, tale om en dokumenteret sammenhang. Ik, mor?.😀

  20. harning said

    Det ville jeg nemlig sige, helt korrekt.😀

  21. […] i tillæg til Carsten Jessens iagttagelser, har både bloggere (se fx Harning og Next2Tech) og andre “menige” kommentatorer (se fx diskussionen ifm. Ekstra Bladets […]

  22. […] Computerspillet der dræber […]

  23. kognitiv beteendeterapi said

    kognitiv beteendeterapi…

    Att ta hjälp av leg psykologer och få terapi är knappast något att skämmas för numera. Vanligare att folk mår dåligt och behöver coacher och sånt. Alla har problem under livet så det är OK att ta emot hjälp….

  24. harning said

    Hej och välkommen Kognitiv Beteendeterapi.🙂

    Du har helt rätt i att det inte är nåt att skämmas för – det måste vara upp till var och en att avgöra.

Skriv et svar

 
