Harning

Sveriges største jordskælv

Posted by harning på december 16, 2008

siden 1904.   Seismiologerne kalder det ligefrem for sexet.
Og jeg sov! Børn der taber sutten  tre døre væk og bilbomber vågner jeg af – men Sveriges største jordskælv i over hundrede år forstyrrer ikke min trygge søvn det mindste.
ØV.
Måske jeg alligevel skulle købe mig en lejlighed i toppen af det besynderligt udseende og  frygteligt malplacerede Turning Torso – dem der bor dér vågnede da i det mindste..

©Harning

12 kommentarer to “Sveriges største jordskælv”

  1. Hvis jeg ikke alligevel var oppe, havde jeg såmænd nok heller ikke opdaget Danmarks største jordskælv siden 1985. Men det var da spændende at mærke bygningen “gynge” gummiagtigt i et par omgange, og godt med klirren i køkkenskabene….

  2. harning said

    Netop. Spændende – på sådan en lidt tryg måde fordi skælvene herhjemme jo alligevel ikke bliver så store, og en historie at fortælle. Nu er det en ikkehistorie.😀
    Og efter en kort nyhedslæsning kan jeg konstatere at også en del danskere – helt derovre i Danmark – følte skælvet.
    Uretfærdigt er hvad det er.😀

  3. Marian said

    En ikkehistorie også hér, øv. Lå simpelthen trygt og intetanende og snorksov, lissom dig, Harning. Måske fordi der ikke er glas, hverken i køkkenskabene eller andre steder, der kunne klirre. De står med for stor afstand til hinanden.

  4. harning said

    Det da det der er galt – de manglende krystalglas og nipsgenstande.:D

  5. jensdrejer said

    Jeg blev rystet godt og grundigt. Sjældent er jeg kommet så hurtigt ud af sengen. Jeg sov dybt da jeg blev vækket og jeg var virkelig i tvivl om huset ville vælte eller ej. Det klirrede i alle køkkenskabene og en del bøger faldt ud af reolen. Stakkels misser! Lillebror lå og sov ved siden af mig, men han kom hurtigere ud af sengen end mig.

  6. harning said

    Ih altså – også dig!😀
    Ikke fordi jeg “mis”under* dig det – men jeg ville nu gerne selv have mærket bare en lille bitte vibration…

    *Hvorfor findes der ikke noget godt ord for det? Altså når man gerne selv ville have gjort/oplevet noget som andre har gjort/oplevet uden dermed at misunde dem (altså ikke unde dem oplevelsen – for det ene udelukker jo på ingen måde det andet)

  7. dax2 said

    Jeg sover normalt ikke så længe, men denne morgen sov jeg trygt. Jeg har oplevet et jordskælv for nogle år siden. Jeg synes jeg husker, at vi i Vejby havde et jordskælv for nogle år siden (og at det sidste større jordskælv derfor ikke var i 1985, som man har skrevet; hvor kan man slå sådan noget op?) Det var min nabo, som sagde det var et jordskælv, senere, jeg havde først troet, at det var kanon-rystelser fra skydebanen i Melby eller Jægerspris kanonerne, som man kan høre over hele Halsnæs og Holbo Herred.

  8. harning said

    Dax
    Mon ik der findes noget som hedder seismiologisk institut eller noget i den retning hvor man kan få oplysninger om tidligere jordskælv?
    Og måske det faktisk var din første tanke der var den rigtige – og ikke din nabos?. Som sagt, så vågner jeg når der bliver brændt biler af, og ved dette jordskælv hvor jeg sov – fortalte min nabo at hun var vågnet men netop havde troet at det bare var rystelserne efter endnu en bil – hvorfor hun bare havde lagt sig til at sove igen.😀

  9. De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland har en underside om danske jordskælv. Og de holder også på at dette var det største danske jordskælv siden 1985. Der har dog været adskillige mindre skælv i mellemtiden.

    Jeg oplevede det som meget mærkbart, i en helt anden størrelsesorden end småtterier som en lastbil eller kanon. Det gyngede i flere sekunder, og stolen som jeg sad på rykkede sig en smule mod tæppet.

    Den største skade som jeg har læst om i denne omgang var et skab der væltede. Splat, en skildpadde mistede livet.

  10. harning said

    Hm..
    Min seng står vel så åbenbart meget solidt.. Selv om det egentlig ikke forklarer hvorfor jeg vågner af de rystelser som bileksplosioner forårsager…

    En skildpadde?! Virker lidt tumpet af opfinderen som lavede skildpaddens skjold så ustabilt, mon der er en skjoldforbrugerombudsmand som man kan klage til? – ellers må vi straks sørge for at skildpaddeforbundet kræver en sådan.😀

  11. Jeg kunne forestille mig at du ikke vågner af bileksplosionens rystelser; dem hører du når braget har vækket dig. Hvis du i søvne har registreret jordskælvets rystelser, kan de tænkes at være indgået i en igangværende drøm – og de allerfleste af dem husker vi jo ikke.

    Det sidste vil jeg henvise til behandling hos Teenage Mutant Ninja Turtles. Måske finder de ud af at det var Shredder som stod bag jordskælvet😉

  12. harning said

    Det kan du nok have ret i – jeg har bare drømt sødt, uden tanke på de stakkels mulige skildpaddeofre.😀

Skriv et svar

 
