Harning

DNA register og frivillighed

Posted by harning på december 7, 2008

Hér en lille søndagstanke. ..
Det er frivilligt om man vil indgå i fx PKU registeret. Jeg kan således vælge om jeg vil have mit DNA og dertil hørende meget private oplysninger opbevarede og registrerede .
Men kan jeg nu det?  For hvad nu hvis jeg ikke vil,  men min mor min far mine søskende og mine børn vil? Kan jeg så forlange deres DNA profiler destruerede fordi disse tillige indeholder personfølsomme oplysninger om mig, min etnicitet, mine sygdomme mv. ?

©Harning

mere om dnatest

2 kommentarer to “DNA register og frivillighed”

  1. Sikke dog et retorisk spørgsmål!

    Alt kan både bruges og misbruges. Jeg husker tidligere tiders hønsegårde omkring indførelsen af ting som Dankortet eller ikke-nørdet Internet. Hvis “man” oplever tilstrækkeligt benefit, kommer det. Punktum.😀

  2. harning said

    Selvfølgelig er det et retorisk spørgsmål.😀
    Og gu tror jeg ej at der er nogen vej uden om, netop fordi “man” oplever benifit, og når “man” holder op med at opleve benefit vil det være for sent..

    Men alligevel…kan jeg ikke lade være med at spekulere… Nogen af implikationerne synes mig nemlig ganske morsomme. fx har vi jo persondataloven efter hvilken man har ret til at blive oplyst alene om man figurerer som biperson i en sag – hold da op et papirmakværk det kunne givehvis den blev anvendt i disse registersager……

    Og sådan har vi hver især vores søndagsfornøjelser.😀

Skriv et svar

 
