Harning

Børn og unge som bevidner vold i hjemmet

Posted by harning på december 4, 2008

I Storbritannien og især i New Zealand har man længe arbejdet udfra den viden vi idag har om at børn og unge som bevidner vold i hjemmet kan få meget alvorlige psykiske mén (mange af dem lider fx af PTSD ) og for to år siden indførte Sverige særlige erstatningsregler for disse børn i erkendelsen af at de er ofre.
Nu foreligger der et dansk forslag om en lignende anerkendelse, idet et flertal i folketinget ønsker højere straf til voldsforbryderen hvis et barn har overværet volden. Et forslag som, i kraft af sin signalværdi, kunne gøre en forskel for de udsatte børn.
Hvad vi dog bør være særlig opmærksomme på; er nogle af de erfaringer som netop Sverige har gjort omkring vanskelighederne på området – når man samtidig i meget lang udstrækning har regler om fælles forældremyndighed og udvidede samværsordninger – regler som vi har – ikke bare tilsvarende i Danmark – men som vi i forbindelse med indførelsen af forældreansvarsloven skærpede yderligere, og hvis absurde konsekvenser der desværre allerede er fremkommet flere meldinger om.
Skulle forslaget vinde hævd, og skal det være meningsfuldt for de udsatte børn, burde det derfor også indebære en ændring af den nuværende forældreansvarslov. En ændring som Brian Mikkelsen, til trods for skarpe udtalelser om børns ret til at slippe for samvær med voldelige forældre, ikke umiddelbart synes spor interesseret i at foretage.

©Harning

Læs også:
Information den 21okt 2008
Information 11juni 2008
Idioti?

4 kommentarer to “Børn og unge som bevidner vold i hjemmet”

  1. jensdrejer said

    Jeg synes det lyder spændende med de erstatningsregler – men jeg kan sandelig også se en masse problemer i det. Hvordan skulle et barn som bor hjemme hos sine forældre og ser farmand banke moren hver anden dag, kunne gå til politiet? Eller føre en retssag mod sine forældre?

    Jeg blev meget overrasket over at læse om forældreansvarsloven. Hvor er det absurd, at børn skal tvinges til at være sammen med voldelige forældre. Hvordan i alverden kan nogen forestille sig, at det skulle være sundt for barnet? Æh????????? Det synes jeg er ret chokerende!

  2. harning said

    Umiddelbart lyder de der svenske regler måske nok lidt rodede – men som jeg har forstået dem så er det netop ikke barnet selv som behøver stå for anmeldelse eller vidneudsagn – samtidig som tidsfristen er sat til at der kan søges erstatning i op til to år efter ( en tidsperiode som flere selvsagt gerne vil hæve).
    Jeg tror egentlig heller ikke at ideen er selve pengene – ideen er vel snarere at staten går ind og anerkender at der er ofre- omend ikke i ren kriminalretslig forstand – og det er jo et udmærket budskab.
    Endnu bedre ville det selvfølgelig være hvis også voldsudøveren var erstatningspligtig – men sådan ser det ikke rigtig ud i øjeblikket.

    Ang. Forældreansvarsloven så er der jo en grund til at jeg har sprunget ganske let hen over den og kun lavet enkelte små indlæg og kommentarer- for der er ikke mange love som i dén grad fået mig til at rase og jeg er sikker på at hvis først jeg gik igang med at skrive om alt det som er galt med den – så ville jeg slet ikke kunne stoppe igen! Alene ideen om at det bedste for barnet til enhver tid er at trække usamarbejdsvillige forældre rundt i manegen og tvinge dem til rundbordssamtaler i al evighed er så stupid – at jeg overhoved ikke begriber de nogensinde fik den lov igennem. Lidt morsomt (…om det nu er det rigtige ord) er at mange af dem som tidligere var inde og afgive ideer og høringssvar sådan at loven ser ud som den gør idag – med alle sine fejl og mangler – nu er ved at falde over hinanden for at kritisere den…….

  3. silhuet said

    Mon man kan anmelde psykisk vold. Gentagne ydmygelser, verbal hån, perfiditeter af een frældre mod en anden. Eller mod deres børn?

    Det synes JEG kunne være et dristigt forslag.
    Men at fysik voldsbevidnelse kan føre til erstatning er da en start, blot skal man huske at vold har mange ansigter.

    Og hvordan med julehyggeriet i broderlandet? Får i konsumeret nogle småkager? Og kommer du ti glögg i det århusianske??????????😀

    Knus

  4. harning said

    Jamen det kan man da Silhuet.😀
    Underretningspligten (lov om social service) går jo netop på pligten til at underrette hvis et barn bliver udsat for nedværdigende/krænkende behandling fra forældres eller andre opdragers side eller hvis barnet lever under forhold som bringer dets sundhed eller udvikling i fare. ( jeg har for øvrigt anvendt mig af netop underretningspligten i et par skoleklagesager – for lærere skal selvfølgelig, ligesom forældre, behandle børn med værdighed)

    Julehyggeriet går glimrende tak.😀, Men til det Århusianske, midt i småkager,advent og børnefødselsdage…..Hm…hvor fristende det end lyder at være nødt til at stille sig op og strippe i lufthavnen for at få lidt glögg sammen med dig – må jeg tilstå at jeg ikke tror vi på magisk vis vil få flere timer i døgnet på denne tid af julen.😀
    Desværre.😦

Skriv et svar

 
