Harning

Unge bag lås og slå?

Posted by harning på november 8, 2008

For en gangs skyld, ser det ud til at jeg er enig med Venstre og Dansk folkeparti. I følge politiken arbejdes der nemlig nu på et forslag om at unge med kriminel adfærd skal kunne låses inde på institutioner efter svensk model.  Hvis den svenske model følges, vil dette helt konkret indebære, at de unge og deres forældre får en langt bedre retssikkerhed end de har i dag og at de unge reelt udredes, behandles og modtager skoleundervisning – altsammen noget der pt ikke sker i Danmark.

Hvorledes partierne forestiller sig at den svenske model skal kunne implementeres i Danmark – uden omfattende ændringer i bla. den sociale lovgivning og uden uddannede mennesker til at varetage udredningerne fremgår ikke af artiklen, men indtil det modsatte er bevist vil jeg denne gang forbeholde mig den naive tro på at selvfølgelig har politikerne også taget hensyn til dette…

© Harning

5 kommentarer to “Unge bag lås og slå?”

  1. Marian said

    Vil lige være lidt lyseslukker her igen: når jeg hører “unge – indespærring – institution”, så tænker jeg helt automatisk på det her – og gyser…

  2. harning said

    ih altså Marian – nu havde jeg jo lige gjort mig umage i mit forsøg på at være naivt positiv.
    Og dit eksempel er da klart også et eksempel på hvad jeg ellers kunne være bange for – og typisk også ville tillægge Dansk Folkeparti og Venstre at have som agenda.
    Men, som sagt, nu anstrengte jeg mig virkelig for at kunne være positivt naiv.😀 – og faktum er at Sverige har dels et par gode institutioner – dels en betydeligt større retssikkerhed og især retssikkerheden mangler vi jo totalt i Danmark i forbindelse med anbringelser, så selv et lille skridt i den rigtige retning ville i den sammenhæng betyde rigtigt meget.
    Selv om jeg nok må erkende, positivt naiv eller ej, at realistisk set – så vil forslaget sikkert ende som endnu en måde hvorpå de sociale myndigheder kan låse folk inde uden forudgående undersøgelse,dom eller lignende.

  3. Marian said

    “…så vil forslaget sikkert ende som endnu en måde hvorpå de sociale myndigheder kan låse folk inde uden forudgående undersøgelse,dom eller lignende.”

    Jep, netop. Hvorfor skulle det hér fungere så meget anderledes end systemet ellers, altså efter mottoet ‘ude af øje ude af sind’? Det ville jo kræve ressourcer, at stable noget for ungerne konstruktivt på benene.

    (Ved godt, at “tænk positivt!” ikke ligefrem er min stærkeste side… )

  4. harning said

    Et aspekt er “ude af øje ude af sind”, et andet er den straf og hævn mentalitet som pt. florerer i regeringskorridorerne.
    Ja, jeg kan godt se at det er vanskeligt at bevare en naivt positiv tilgang.😀

  5. Marian said

    Straf og hævn mentaliteten har jo altid været en del af den menneskelige mentalitet. Og den har nok aldrig været så stor en del af den, som den er det i dag. Selv om den også florerede ganske anselig under inkvisitionen, kolonialiseringen, slaveriets tidsalder, osv.osv.

    Kan nogle gange ikke lade være med at grine ad det, når vi tror, vi er så f…ens meget viderekomne og mere menneskeligt tænkende og handlende, end folk var den gang, så vi kan tillade os, at ryste på hovedet af det, der skete den gang, og at se ned på, hvordan folk tænkte og handlede. Hvis vi overhovedet er kommet videre, er det da i hvert fald ikke i den rigtige (mere menneskelige) retning…

Skriv et svar

 
