Harning

YES! mægling forhindrer 19 ud af 20 drab på kvinder

Posted by harning på oktober 12, 2008

Jamen er det ikke bare fantastiskt! Nu kan stort set alle etniske danske piger og kvinder få lov til at leve i Danmark. For som politiken selv siger så forhindrer mægling sandsynligvis 19 ud af 20 drab på etniske kvinder…

(hvad er det med politiken og sprog? Og forskning og statistik? Og….. )

©Harning

Red. I denne artikel om samme emne er etnisiteten til genæld meget klart defineret – her er det nemlig svenske piger der er tale om.

14 kommentarer to “YES! mægling forhindrer 19 ud af 20 drab på kvinder”

  1. silhuet said

    Det er ganske enkelt enestående elendig journalistik, der er bedrevet i den artikel. Jeg kan ikke finde hverken start eller slut, men mest alarmerende kan jeg sgu heller ikke finde noget mellem de to.
    Det er himmelråbende rodet, uigennemskueligt og iøvrigt misinformerende.

    Og så på en søndag….suk.

  2. harning said

    “…men mest alarmerende kan jeg sgu heller ikke finde noget mellem de to.”
    Hvor er jeg glad for ikke at stå alene undrende tilbage denne søndag.😀
    Det er nemlig så man tror det er løgn, for uanset hvordan man vender og drejer artiklen – er og bliver den bare totalt meningsløs.

  3. jensdrejer said

    “…nu kan stort set alle etnisk danske…..” Øh….? Det er vist ikke det du mener!

    Men det er jo dagens gode nyhed. Jeg er ret imponeret over tallene. Så skal de bare nå dertil, hvor det offentliges mægling slet ikke er nødvendig.😀

  4. harning said

    Du er altså for sød. når du har for travlt Jens.😀
    For selvfølgelig mener jeg lige præcis hvad jeg skriver.

    Politiken skriver om de “etniske” piger og kvinder.
    Da vi alle har en eller anden etnisk herkomst, og da etnisk er et helt overordnet begreb/ord – må de altså mene alle.
    Danske, svenske, somaliske,tyrkiske,arabiske,norske osv.
    Og det er da en god nyhed som vil noget.😀

  5. jensdrejer said

    ÆH, ok – jeg bemærkede godt at de havde skrevet det, men jeg havde ikke overvejet, at du simpelthen havde taget Politiken på ordet.😀

  6. harning said

    Joda. For ordet er hele min pointe i indlægget.😀
    Fordi jeg synes det er ubegribeligt at en avis som Politiken er ved at egenhændigt omvandle et ord – til at betyde noget helt andet. Efterhånden skriver de “etnisk” om alle som ikke er etniske danskere – og det giver simpelthen ikke mening at vi så pludselig har:
    danskere= etniske danskere
    etniske = alle som ikke har etnisk danskt ophav.

  7. jensdrejer said

    Du har naturligvis fuldstændig ret.

  8. harning said

    😀

  9. Susan said

    Det ser ud til at det er ved at være en trend i Danmark🙂

    Etnisk, betyder ikke etnisk dansk, og egentligt etnisk arabisk, etnisk sudanesisk etc. Bestemt ikke etnisk svensk, engelsk, tysk, amerikansk, norsk.

    Tosproget, betyder ikke en person der taler 2 sprog lige godt, men en person der taler et mellemøstligt sprog, et afrikansk sprog flydende og saa lidt dansk. Men ikke en person der taler engelsk, tysk, svensk, norsk flydende og saa lidt dansk eller (i vaerste fald😉 ) flydende dansk.

  10. harning said

    Ja og nu du er inde på de 2sprogede Susan.😀
    Så kan jeg heller ikke for mit liv begribe det der med 2. For jeg kender altså et par stykker som er både tre og fire og femsprogede… – Men det kan man vist netop slet ikke være i Danmark hvis jeg har forstået ordet 2sprogede korrekt.😀

  11. Susan said

    Eller ogsaa kan man netop vaere 3, 4, og 5 sproget. De fleste danskere i vores generation er vel netop i hvert fald 3 sproget. Vi kan lidt engelsk og lidt tysk fordi vi havde det i folkeskolen, men vi taler det ikke flydende🙂

    Hvad man i Danmark kalder de aegte fler-sprogede er et rigtig godt spoergsmaal.

    Forresten hvad etnisk er man hvis man har dansk mor og f.eks tyrkisk far, er man saa dobbelt etnisk eller ??😉

  12. harning said

    dobbelt etnisk -genialt.
    Det må vi vist hellere anbefale til “Politikens Ordbog”.😀

  13. NikolajKJ said

    Faktisk er Politiken ikke HELT så galt afmarcheret med deres brug af ordet “etnisk” som man skulle tro. Ordet kommer af det græske ord “ethnos” som betyder “folk”. I Bibelen bliver ordet imidlertid anvendt som terminus technicus for alle andre folk end de pågældende forfatteres eget (nemlig det jødiske). Det jødiske folk benævnes med et andet græsk ord, nemlig “laos”. Af samme grund bliver flertalsformen af “ethnos” i den danske bibel ofte gengivet som “hedningerne”. Når “etnisk” er blevet et synonym for “af anden etnisk herkomst end dansk/europæisk”, tyder det altså blot på at vi danskere/europæere er ved at overtage jødernes syn på sig selv som det udvalgte Folk med stort F.😉

    Forresten vil jeg da gerne bidrage med endnu et eksempel på mediernes besynderlige måde at anvende sproget på når det gælder personer af anden etnisk herkomst: Jeg læste en beskrivelse i en lokalavis af et overfald hvor signalementet af de på det tidspunkt endnu ukendte gerningsmænd lød på at de var “andengenerationsindvandrere”. Og så er det jeg spørger: Hvordan i alverden kan man se på en person om han er første-, anden- eller tredjegenerationsindvandrer??

  14. harning said

    Ih.. Etymologi et af de mange fag jeg vil studere når jeg bliver pensionist.😀
    Journalister med jødisk sprogbaggrund, i et land hvor vi end ikke anerkender jiddisch som officielt minoretetssprog. Det må jeg simpelthen kunne bruge til noget en dag:😀 – men hvordan forklarer du så at de de skelner mellem svensker og etniske kvinder? (den anden refererede artikel taler jo om svenske piger som bliver tvunget til at kaste sig ud over altaner)..

    Dit andet eksempel…
    Måske man skulle spørge den pågældende journalist? For mig bekendt, så forsvandt den slags arvelighedslære for længst.🙂

Skriv et svar

 
