Harning

Sprogforbistring, inkvisition og alt derimellem

Posted by harning på september 16, 2008

Er ved at blive åndsvag i min sprogforbistring. Skulle egentlig arbejde med en artikel med den forløbige arbejdstitel:  “Inkvisition – det moderna hjälpmedlet för skolans kuratorer” .

Men jeg kan ikke tænke en hel sætning end mindre en hel tanke på ét sprog. Min sprogforvirring er total og arbejdsbordet flyder som følge deraf, af utallige ordbøger, leksikoner og grammatikker…..

Frustrationen over ikke at få sagt, skrevet det jeg gerne vil er nået nye højder og jeg overvejer nu seriøst  at lade være med at skrive noget som helst. Ever. For jeg kan helt åbenlyst hverken stave, formulere mig hensigtsmæssigt eller noget der bare tilnærmelsesvis ligner – på noget sprog.

©Harning

9 kommentarer to “Sprogforbistring, inkvisition og alt derimellem”

  1. Varning Harning!

    Sådan går det når din egen inkvisition flueknepper dig selv😛 La’ dog vær’ mæ’ ded!

  2. harning said

    Hahaha
    Som du dog kan sige det.😀

    Men.. at lade være med at være min egen værste dommer er vist ikke det jeg er bedst til…
    Særlig ikke når jeg lige pludselig sidder og slår simple tostavelsesord op – fordi jeg pludselig kommer i tvivl….

  3. silhuet said

    Du skal en tur til Jylland, det er simpelthen det du skal!

    (her fatter ingen et pløk af nogesomhelst, men de ved det ikke og så er alt jo godt🙂 )

    PS: Jeg skriver mod ordene og ordene skrives mod mig. Er det så også tid til et final cut?
    Knus og de bedste tanker herfra. Det jyske. Hvor døren står åben, hvis…

  4. harning said

    Du er så sød Silhuet, men at blande jysk ind i sprogforbistringen er jeg ret sikker på, bare forværrer tingenes tilstand.😀

  5. dax2 said

    Tænk det gør mig ondt at du går op i en spids over sprogforbistringen. Vi kan allesammen blande et udenlandsk udtryk ind i det danske, og når vi skriver noget udenlandsk kan der smutte “danismer” med. Det kunne være meget værre.

    Jeg ved ikke hvordan man foretager en renselsesproces, men min fornemmelse er, at man finder ind til ordenes etymologi på det sprog, man nu arbejder med; og ved anden gennemskrivning læser man så med nye øjne, bagfra, sidelæns.

    Efter nogle gange kan man formentlig klare sig med en gennemskrivning; “stil-korrektur” sætter sig igennem som noget der ligner fornemmelser eller intuition (men det er det ikke:-)

  6. silhuet said

    Nej nej, for her taler alle så langsomt og responderer med en sådan sindighed, at du kan nå at slå dine ord op fem gange, før nogen ser hvad du har skrevet eller hører, hvad du har sagt😉

    Men jeg lader dig i fred med min nøden. Du lader til at have så rigeligt uden jydeland.

    God arbejdslyst😀

  7. harning said

    Mange tak for din sympati Dax.😀

    Jeg tror at mit primære problem skyldes at jeg pt sidder med to tekster – to artikler jeg SÅ gerne vil skrive. Den ene nævnt herover – den anden om et helt andet emne – på dansk!
    Og så roder mit hoved fuldstændigt rundt.

    Hvis jeg skal se lidt “professonielt” på mit problem – så er det der nu sker for mig, det samme som sker for børn i begyndelsen – når de skal tilegne sig et nyt sprog.

    Svensk er ganske vist ikke nyt for mig i den forstand, men da jeg er en perfektionistisk flueknepper med sprog – har jeg ikke før indtil for meget nyligt end turdet overveje tanken om at skrive længere ting på svensk – et sprog som jeg i princippet aldrig har modtaget formel undervisning i.

    Og så den dobbelte frustration – jeg er så vant til at kunne udtrykke eksakt hvad jeg vil på skrift i ord og i form – at når jeg så ikke umiddelbart, intuitivt kan det, så bliver min frustration næsten ikke til at bære….

  8. harning said

    Du nu skjøn Silhuet.😀

    (PS)
    😀

  9. harning said

    (ps. misforstå endelig ikke, for selvfølgelig arbejder jeg også med mine danske tekster, men det er anderledes, intuitionen stærkere og, ja bare anderledes…)

Skriv et svar

 
