Harning

Fra demokrati til overvågning til diktatur?

Posted by harning på september 5, 2008

Et samfund, hvor den enkelte opmuntres til at agere politi, og indrapportere sine mistænkelige medmennesker til den almægtige Stat….Hvor skolelærere og pædagoger skal udpege mistænkelige børn, med en ikke normanbefalet adfærd – mulige terrorister, selvfølgelig er de det, de der ikke passer ind……

Tabt for ord, der alligevel er for kontroversielle til at udtales, sidder jeg nu bare dybt desillusioneret tilbage, drikker min kaffe og spørger mig selv hvornår det hele gik så galt.

9 kommentarer to “Fra demokrati til overvågning til diktatur?”

  1. Marian said

    Spørger du mig, så gik det galt i det øjeblik, det tænkende, jeg-identificerede menneske, “The Crown of Creation” (i sine egne øjne i hvert fald), begyndte at befolke denne klode.

  2. harning said

    Det er muligt, du har ret Marian,hvilket ikke gør mig spor mindre desillusioneret – snarere en smule deprimeret i tillæg…

  3. Dana said

    Lærere, pædagoger og andet ansvarhavende personale har jo sådan set altid haft indberetningspligt, især når det gælder omsorgssvigt, tæv og andre aktiviteter, der er uegnet for børn.

    Den benytter man så alt for sjældent – men så kan man da bare indberette noget andet, ikke? Det er da nemmere (og åbenbart mindre socialt følsomt) at indberette at nu er lille Aminahs mor begyndt at gå med ekstra-tilhyllet tørklæde, end det er at indberette at lille Knud-Åge møder op i SFO med blå mærker fra knæhaser til nyrer, ik?

    En blanding af alt muligt. Det begynder med u- altsammen.

    Vi må ha’ et “Tag så for satan at indberette det der betyder noget”-møde i Kongens Have næste gang det er solskin.

  4. harning said

    “Vi må ha’ et “Tag så for satan at indberette det der betyder noget”-møde i Kongens Have næste gang det er solskin.”

    Hørt!😀

  5. harning said

    Underretningspligt – ikke indberetningspligt.🙂

  6. Marian said

    Var ikke min mening, at gøre dig depri oven i desillusioneringen. Måske kan det her muntre dig lidt op igen?

  7. harning said

    Hahaha..
    Cute.😀

  8. Jeg stødte på en sag hvor en enkeltpersons videooptagelser var demokratisk gavnlige. Og den egnede sig til min blog:
    Liget af Benjamin Schou er nu koldt
    Det er jo så noget ganske andet end at mobiltelefonens kamera skal bruges som rød rettepen overfor nogen som vi måtte synes er forkerte.

  9. harning said

    Granskning af magten – ja, det er noget helt andet tosommerfugle:😀

    Og læste forøvrigt dit indlæg om Benjamin, som jeg synes var godt (som dine indlæg jo plejer at være), men havde ikke rigtigt noget at bidrage med – for det står jo så glimrende alene.

Skriv et svar

 
