Harning

  • Mest læste de seneste 48 tim

  • Blogstats

    • 152,722 hits
  • Kommentarpolitik

    Vær venligst opmærksom på, hvordan du formulerer din kommentar. Kommenterer der kan anses for injurierende eller som på nogen måde kan ophæve kilders anonymitet, eller som krænker andre menneskers privatliv vil ikke blive publiceret.
  • Ophavsret

    Ophavsretten til min blogs indhold tilhører iflg. lov om ophavsret mig. Korte tekststykker kan naturligvis citeres, når kilden, herunder mit navn, klart anføres. Hvis du ønsker at gøre brug af mine tekster på anden vis, kan dette ske efter skriftlig aftale.
  • En tanke…..

    ”Sociala grupper skapar avvikelse genom att skapa de regler vilkas överträdande bildar avvikelse, och genom att applicera dessa regler på särskilda människor och stämpla dem som avvikare." Howard S Becker
  • Og én mere

    ”Først kom de for at tage kommunisterne, men jeg protesterede ikke, jeg var jo ikke kommunist. Da de kom for at arrestere fagforeningsmændene, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke fagforeningsmand. Da de spærrede socialisterne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke socialist. Da de spærrede jøderne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke jøde. Da de kom efter mig, var der ikke flere tilbage til at protestere.” Martin Niemöller
  • Sider

  • Reklamer

    Jeg står på ingen måde inde for de reklamer som du eventuelt kan se på denne blog.
  • Meta

Kompetancesegregation i uddannelsessystemet

Posted by harning på september 4, 2008

Minister vil ikke hindre overfyldte klasser

Dette er angivelig en nyhed. Selv har jeg ganske svært ved, ikke alene at se relevansen men også nyhedsværdien, bortset fra selvfølgelig – hvis nyheden gik på at ministeren nu ærligt havde udtalt, at han er træt af ynk og klynk og forkælede unger, der påstår sig ikke kunne lære noget hvis de er mere end to personer i en klasse, og lærere som påstår sig ikke at kunne undervise flere elever ad gangen.

Vores uddannelsessystem er ikke indivdorienteret, vi har ikke selvstudium og distancekurser – Vi har forelæsningsmiljøer og gruppearbejder og middelmådighed – og så er klassekvotienten da totalt ligegyldig.

Nanna Westerby, (ungdomsuddannelsesordfører for SF) udtaler, at det er de svage elever som bliver klemt i de høje kvoter. Jamen herrejemine – de svage elever skal da have særlig hjælp, ikke trække niveauet ned for de stærke elever.

Se det havde været en nyhed:

Kompetancesegregation i uddannelsessystemet.

© Harning

Læs også dette vrøvl

11 kommentarer to “Kompetancesegregation i uddannelsessystemet”

  1. harning said

    Se også diskussionen her: Måske jeg bare skulle hænge mig

  2. jensdrejer said

    Du skriver ikke HVOR: folkeskole, gymnasium eller uni. Men inden for visse grænser, er jeg enig med dig.

  3. harning said

    Allevegne Jens.😀
    I folkeskolen, på ungdomsuddannelserne og desværre også på universiteterne.

  4. harning said

    Eller, altså ministeren vil ikke hindre overfyldte klasser på ungdomsuddannelserne.
    Og middelmådigheden råder alle vegne. Mente jeg.😀

  5. silhuet said

    Jeg tror sgu jeg søger et job som minister. Der stilles ingen krav til ansøgerne og nu er det sågar også iorden at gøre en dyd af alt det, man ikke vil gøre noget ved eller ikke ved noget om.

    Fantastisk!

  6. harning said

    Jeg er godt nok stærkt bekymret for, at du ikke ville få jobbet Silhuet, for visse krav stilles der jo dog trods alt, så som de ting du selv nævner:
    -Manglende engagement
    -Manglende viden.
    Og den tredje, nok så væsentlige:
    -Manglende vilje til at lære.

    Og det er vist kompetencer du slet ikke har.😀

    OG! Et meget stort ønske om middelmådighed og ensartethed i skolen.
    En kompetence jeg er helt sikker på du ikke kan leve op til. Desværre. Så du må nok hellere holde dig til karrieren som kortromansforfatter.😀

  7. Susan said

    Hvor jeg dog er traet af udtalelser som Nanna Westerbys. Det er da alle der bliver klemt. De svage faar ikke ekstra hjaelp, de staerke keder sig, dem midt i mellem bliver bare glemt!

    Desvaerre er Danmark ikke kommet meget videre siden Ritt Bjerregaard udtalte “Hvad alle ikke kan laere skal ingen laere”. Det er nok ikke helt korrekt refereret, men det var noget i den stil!

  8. harning said

    Ja, og igen er det besynderlige at vi faktiskt godt ved – at alle klarer sig bedst hvis der er fagligt betinget segregation.
    Jeg er efterhånden seriøst begyndt at spekulere i, om deti virkligheden er sådan – at vi bare ikke vil have glade kompetente medborgere, men hellere triste, middelmådige Zombier.
    For ellers forstår jeg det bare slet ikke – der synes ikke at findes en eneste anden rimelig forklaring!

    Hvis jeg havde gymnasiesøgende børn og en masse penge ville jeg sende dem til Sigtuna. – Hvis undervisningspædagogik sådan megt kort forklaret i princippet går ud på at alle skal have ekstra undervisning i de fag de er gode til – for selvfølgelig skal de STÆRKEsider styrkes! Hvorimod dem man bare ikke er god til – behøver man ikke koncentrere sig mere end højest nødvendigt om.
    Se, det er genialt. Og super selvsikre kompetente unge mennesker kommer der ud af det.😀

  9. dax2 said

    Åh, jeg elsker brok, kreativt dommerbrok! Ud med dit og dat🙂
    Jeg kender dig ikke godt nok endnu Harning til at gætte hvordan du underviser eller om du underviser, jeg synes jeg husker noget med socialrådgiver og forfatter og udplacering af børn, men jeg glemmer desværre den slags for let.

    Men når det drejer sig om Bertel Haarder kan jeg ikke lade være med at fremhæve hans evner, som viste sig helt klart, da han skulle balancere Flygtningeministeriet mod xenofober, grådige arbejdsgivere som vil have billig arbejdskraft og på den tredie side laissez faire kystbanesocialister, som måske bedst kan forklares med ordene: “Vi elsker indvandrere, som bor på Nørrebro.”

    Jeg ved ikke, hvad du mener med “individ-orienteret” (bindestreg ?:-) og “distancekurser”, men det som jeg lægger i udtrykkene er hvad jeg tror er en redning for det Danske undervisningssystem.

    Jeg hørte engang en Engelsk udsendelse fortælle om Fønikerne, at det var et genialt skriftsprog, som de opfandt og at det var med til at udbrede deres kultur, fordi man kunne lære at læse på en eftermiddag.

    Så kom jeg til at tænke på Summerhill-skolen, hvor Neill jo også understreger, at når børn kommer frivilligt, så lærer de det hele på en måned og en eftermiddag.

    Jeg tror, at vi, der skriver her, kender det: Indlæring er på en måde udenfor tid og rum, mens alt det udenom bare er langsommelige procedurer: man skal se pæn ud, have noget at spise osv.osv.

    Så måske man kunne løse problemet med at reducere omkostningerne til undervisning ved at slippe børnene fri, så de kunne /vælge/ at gå i skole, når de var parate.

    Jaja, jeg ved godt at der skal være nogen på byggelegepladsen, sløjdlokalet og på boldbanerne osv – der er vist ingen, der bliver arbejdsløse hvis man virkeliggør denne vision!
    🙂

  10. harning said

    Ja, ham Haarder er godt nok for viderekommende Dax.😀

    Laissez faire har jeg aldrig brudt mig om – for forudsætningen for at lære er også, at man ved der er noget at lære – og der er det jo ganske glimrende at have noget som om alle de spændende ting som livets hylder indeholder.
    Dertil kommer at ja; børn lærer gerne helt af sig selv og de er nogle dejlige nysgerrige størrelser, men de har efter min opfattelse brug for den mererfarning/viden som en voksen kan formidle.
    Til gengæld ville jeg sådan ønske at både forældre og pædagoger
    (det mig.😀 ) holdt op med at tale om skolen som noget der ikke er sjovt – ikke er leg.
    For at lære noget er leg og børn lærer når de leger. Så simpelt er det.

    (en bindestreg der har sneget sig ind – du sørme skarpøjet.😀 )

  11. harning said

    HEY, Det var slet ikke min bindestreg – det var din. Ih..altså.😀

    Og jeg tror at undervisning tilpasset individet må være det bedste – altså valgfriheden mellem fx. fællesundervisning og selvstudium, på geografisk plads og pr. distance. osv.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: