Harning

  • Mest læste de seneste 48 tim

  • Blogstats

    • 153,209 hits
  • Kommentarpolitik

    Vær venligst opmærksom på, hvordan du formulerer din kommentar. Kommenterer der kan anses for injurierende eller som på nogen måde kan ophæve kilders anonymitet, eller som krænker andre menneskers privatliv vil ikke blive publiceret.
  • Ophavsret

    Ophavsretten til min blogs indhold tilhører iflg. lov om ophavsret mig. Korte tekststykker kan naturligvis citeres, når kilden, herunder mit navn, klart anføres. Hvis du ønsker at gøre brug af mine tekster på anden vis, kan dette ske efter skriftlig aftale.
  • En tanke…..

    ”Sociala grupper skapar avvikelse genom att skapa de regler vilkas överträdande bildar avvikelse, och genom att applicera dessa regler på särskilda människor och stämpla dem som avvikare." Howard S Becker
  • Og én mere

    ”Først kom de for at tage kommunisterne, men jeg protesterede ikke, jeg var jo ikke kommunist. Da de kom for at arrestere fagforeningsmændene, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke fagforeningsmand. Da de spærrede socialisterne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke socialist. Da de spærrede jøderne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke jøde. Da de kom efter mig, var der ikke flere tilbage til at protestere.” Martin Niemöller
  • Sider

  • Reklamer

    Jeg står på ingen måde inde for de reklamer som du eventuelt kan se på denne blog.
  • Meta

Haarders uvidenhed

Posted by harning på august 31, 2008

om de uddannelser han er sat at herske over er efterhånden mere end bare lidt pinlig. Nu har manden tilsyneladende fået den geniale ide, at også universitetsuddannede allernådigst skal få lov til at blive folkeskolelærere – de skal bare lige udvide deres kunnen med et år på lærerseminariet, for, som Haarder siger: ” Det sidste år til folkeskolelærer skal tages på en professionshøjskole, så den studerende får den tætte kobling til praksis og didaktik – altså viden om, hvordan små børn opnår færdigheder – som er helt afgørende, når man skal lære fra sig«

Igen må jeg sige, at Haarders tanke er jeg ikke uenig i – jeg synes også det er essentielt at vide hvordan børn tilegner sig viden – når man skal lære fra sig. Problemet er bare, at det ikke er sådan læreruddannelsen er bygget op*! .

Lærerstuderende som læser fx, musik på linjefag – lærer at synge solo, ikke hvordan man motiverer børn at synge. Lærerstuderende som læser billedkunst på linjefag – lærer at tegne efter et træ, men intet om børns tegneudvikling eller hvordan de motiveres til at være kreative. Lærerstuderende som læser dansk på linjefag lærer at analysere tekster – men intet om børns sprogudvikling eller hvordan de motiveres til selv at skrive (for ikke tale om alle de dansklærere som aldrig læser en eneste bog efter endt uddannelse). osv osv osv.

Jeg finder derfor forslaget ikke bare pinligt, men direkte uforståeligt. For som forælder er der ingen tvivl om at jeg helst så mine børn undervist i fx. Dansk af en litteraturvider fra universitetet der havde brugt min. tre år udelukkende på det ene fag – fremfor en læreruddannet der max. har brugt den halve tid, når ingen af dem alligevel ved noget om praktisk pædagogik. Men det er naturligvis bare ønsketænktning fra min side, for hvorfor i alverden skulle en universitetsuddannet litteraturvider ønske at bruge yderligere et (endda ligegyldigt) år på skolebænken for at allernådigst få lov til at arbejde i folkeskolen?

Så hvad tænker Haarder egentlig på – og hvorfor pokker kigger han ikke på, hvordan grunduddannelserne reelt ser ud, før han fremkommer med det ene idiotiske ligegyldige forslag efter det andet?

© Harning

Redigeret: Nu, nogen timer senere, hvor jeg har haft lejlighed til rigtig at fundere over ovenstående, er det gået op for mig at Haarder ikke er spor uintelligent – men tværtimod er han en meget klog mand. For nu tror jeg, at han i erkendelse af at intet andet har hjulpet for at rette op på den danske folkeskole – så har han lavet en aftale i porten med Hjort Fredriksen om, at sikre, at vores kompetente akademikere ikke skal kunne få ordinært arbejde, og derfor tvinges ind på lærerseminarierne – hvor de helt gratis kan undervise de studerende. To fluer i et smæk – jo klog det er han, ham Haarder.

* til forskel fra pædagoguddannelsen og med forbehold for at der skulle findes enkelte seminarielærere som faktisk har inkorporeret dette bi undervisningen

15 kommentarer to “Haarders uvidenhed”

  1. Marian said

    Øj, da lærte jeg igen noget nyt. Troede faktisk, at det var det, lærerseminariet bl.a. gik ud på. At lære om hvordan man motiverer børn etc. Ved ikke, hvordan jeg kunne komme på den tanke. Er vist stadig alt for naiv.

  2. harning said

    Tja, lidt naiv er du nok.😀
    Selv blev jeg første gang pillet ud af den vildfarelse for en ti år siden hvor min veninde læste der, hvorefter jeg løbende har interesseret mig lidt for sagen – bare for at opdaget at det ikke er blevet spor bedre.

  3. Ja, en folkeskolelæreruddannelse er jo – efter sigende – guld værd. Snart sagt alle de steder, hvor jeg (se nærmere om min faglige og personlige baggrund på ordholder.blogspot.com) har søgt arbejde, har man inderligt beklaget, at jeg ikke havde erfaring fra undervisning i folkeskolen.

    For et halvt års tid siden tænkte jeg, at så kunne det da også være det samme: Så måtte jeg jo simpelthen hoppe på vognen og få mig den etårige meritlæreruddannelse, som der tales så meget om. Ikke at jeg selv fandt den løsning specielt attraktiv, men “giv folket, hvad folket vil have”. Jeg forhørte mig altså desangående hos MA, og her var beskeden – i hvert fald på dét tidspunkt – at jeg sagtens kunne tage pågældende uddannelse indenfor rammerne af dagpengesystemet. Vel at mærke mod egenbetaling for kursusafgiften og i min fritid, eftersom jeg fortsat måtte stå til rådighed for anvist arbejde indenfor almindelig arbejdstid. Jobkonsulenten anslog, at jeg så ville kunne være færdig med den etårige uddannelse i løbet af godt og vel 2 år. Og jeg skulle naturligvis fortsat skrive mine fire ansøgninger om ugen. MA har nemlig besluttet, at deres medlemmer fortsat skal opfylde dette krav, selvom der åbenbart er blevet sat spørgsmålstegn ved legaliteten af Hjorth-Frederiksens udmelding vedrørende antallet af ansøgninger, hvorefter han skulle have været nødt til at moderere sit udsagn.

    Hvorom alting er: Jeg har ingen lyst til at sætte mig yderligere i gæld, hverken for at opnå påståede pædagogiske kompetencer, som jeg ikke selv føler et behov for i de stillinger, jeg søger, eller for at højne andre studerendes faglige niveau, som du nu er inde på, Harning.

  4. harning said

    Havde helt glemt det der med, at man selv skal betale for meritlæreruddannelsen – hvilket jo giver hele tre fluer i et smæk for Haarder, smart.

    Apropos meritlæreren – så undersøgte jeg også muligheden fordi jeg var irriteret over, at tjene langt mindre end lærerne og have betydlig mindre forberedelsestid, når nu vi udførte nøjagtig samme arbejde (med mennesker med fysisk/psykisk funktionsnedsættelse) – bortset fra at jeg som pædagog naturligvis i lige den sammenhæng havde en merviden.
    Og her kommer så det sjove. For som pædagog kunne jeg jo få dispensation fra pædagogikken, ligesådan med mit tidligere dansk. Aha- tænkte jeg, genialt! for det var de to fag jeg havde brug for, og så kunne jeg kalde mig for meritlærer – med højere løn, men slippe for yderligere to år på skolebænken.
    Men nej, jeg blev klogere. For så mente de jo, at jeg absolut skulle tage yderligere et fag – siden jeg allerede havde de to….
    Det havde jeg så ikke lyst til hverken at betale for, eller tage i skole for….
    Men vi to, vi har vist intet samfundssind…..

  5. harning said

    Ja,i din fritid og på nedsat tid – for hvis du tager en fuldtidsuddannelse – selv om du gør det om aftenen el. pr. distancekursus så tæller det som fuldtidsbeskæftigelse i dagpengesystemen og pist er ens forsørgelsesgrundlag væk.
    (fordi de er af den opfattelse, at man ikke kan have fuldtidsstudier sammen med arbejdssøgning og rådighed, og argumenterer med – at der jo heller ikke er nogen som arbejder i ordinært job på fuld til og læser samtidig!)

  6. harning said

    Serviceoplysning:
    Når der her tales om at selv betale – så er det fordi hver elev skal betale et svimlende beløb for hvert modul på meritlæreruddannelsen, af egen lomme.

  7. Susan said

    Det forklarer jo en hel del. Lærerne lærer ikke noget om hvordan børn lærer og hvordan de bedst lærer børnene at lære … hmmmm!!!

  8. harning said

    Det forklarer nemlig rigtig meget Susan – især når man sammenligner med nogen af de lande som du og jeg er bekendt med.😀 Dertil kommer at Danmark har et andet lille særpræg når det gælder uddannelse af lærere. Her tror man nemlig på, at en lærer kan undervise i et hvilket som helst fag, på en hvilken som helst årgang – efter bare fire år på lærerseminaret.

  9. Til gengæld tror de fleste skoleinspektører og færdiguddannede skolelærere ikke på, at en cand.mag. i dansk og engelsk kan undervise børn i noget. Akademikeren forventes nemlig ikke at være i stand til at kommunikere sin viden på en pædagogisk forsvarlig og forståelig måde børnene. :-I

  10. “på en pædagogisk og forståelig måde TIL børnene”, skulle der stå.😉

  11. harning said

    Godmorgen Tina.😀

    Næh, men skoleinspektører skal jo også være læreruddannede – hvilket måske forklarer deres manglende forståelse.- måske har de bare aldrig lært at analysere og bearbejde væsentlig information.
    (j.f. for øvrigt næste indlæg)
    Og uden den viden og evnen til at se det store billede – ja, så kan det være svært at komme ud over sin egen lille inspektørnæse. Og måske vi så skulle bære over med dem?.😀

  12. Erik said

    Jeg syntes nu det er lidt skræmmende hvor lidt i engentlig ved om den danske læreruddannelse. Jeg må indrømme at den sagtens kunne forbedres på mange områder. Men at man ikke lærer noget om didaktik (læren om at undervise) det er simpelthen en lodret løgn. I hvert linjefag er der en kæmpe del der omhandler didaktik. Derudover så er både pædagogik og almen didaktik obligatoriske fag.

    http://www.nzs.dk/seminarie_lille.php?p_id=15

    i kan jo kikke lidt rundt herinde. Der er både oversigt over hvilke fag der findes i læreruddannelsen og masser af uddybning om hvert enkelt fag.

  13. harning said

    Erik, hvis det er mig du kalder uvidende så er jeg nødt til at sige at praktisk pædagogik og læren om at undervise netop er to forskellige ting.
    Læren om – bliver i bedste fald til teoretisk metaviden – hvilket er udmærket for dem der selv kan finde ud af at omsætte det i praksis, men ikke for dem der ikke kan.
    Praktikperioderne på læreruddannelsen er således i følge min opfattelse knap værd at tale om, hvilket mange nyuddannede for øvrigt også melder ud om bla. også ifht forældresamarbejde.

    Dertil skal siges at problemet stadig er det samme – nemlig at selv om du som lærerstuderende skulle have været så heldig at fx. få både teoretisk og praktisk viden og forståelse for hvordan tegneudviklingen er hos seksårige børn – så betyder det ikke at du så ville kunne undervise de tolvårige.

    (Hvor andres viden kommer fra vedr. læreruddanelsen ved jeg ikke, min kommer fra studiehåndbøger og pensum, fra venner og kollegaer som har gået der og fra lærere som har undervist der.)

  14. Erik said

    Ja undskyld at jeg kalder dig uvidende. Men faktum er at det praktiske er i spil i læreruddannelsen, måske ikke i tilstrækkelig grad. Men det forholder sig ikke sådan at man i linjefag som musik kun lærer at synge solo, eller man i dansk kun lærer at analysere. Der er masser af undervisningen der tager udgangspunkt i det praktiske.

    Hvis vi skal kritisere læreruddannelsen så kan vi jo gøre det der hvor det virkeligt halter istedet for at slynge om sig med overdrevne udsagn. Praktikken er et godt eksempel. De lærere der har praktikanter på skolerne burde have en ekstrauddannelse der kvalificerede dem til at varetage opgaven. Jeg tror der er rigtig mange der får en dårlig praktik oplevelse fordi læren de er ude hos ikke kan tage ordentligt hånd om dem.

  15. harning said

    Nej det er netop ikke i spil i tilstrækkelig grad, hvis du er en af de heldige som er faldet ind under mine forbehold – så er det jo bare dejligt – og vist kan vi være enige om at praktikken klart er et område som man burde kigge nærmere på.

    Både i forhold til indhold og længde – men helt klart også i forhold til at vejlederne skal have en ekstrauddannelse således de er i stand til at udføre vejlederjobbet så hensigtsmæssigt som muligt.
    – Det er derimod et område, hvor du med rette må kalde mig for uvidende.😀 – for jeg ved aner ikke hvordan praktiklærerfunktionen egentlig fungerer/ hvilke regler der gælder – eller om der overhoved er nogle regler…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: