Harning

Fulde folk er uværdige

Posted by harning på august 29, 2008

At de fleste af os vel har prøvet at drikke lidt mere end vi havde tænkt os, er irrelevant.

At alkoholisme er en anerkendt sygdom i henhold til WHO, er irrelevant.

For fulde folk er uværdige.

For samfundet.

Spørgsmålet er, om de overhoved er mennesker?

Lad mig illustrere med et par eksempler.

En meget kold vinternat, efter en glad aften i byen, var jeg ved at snuble over en kvinde som lå halvejs i en gadedør, halvejs ude på fortovet. Hun havde ingen frakke på, fine dansesko og var overhoved ikke til at få liv i. Der kan hun jo ikke ligge tænkte jeg, og ringede derfor efter en ambulance – men ved oplysningen om at hun lugtede stærkt af alkohol, nægtede de at hjælpe og bad mig i stedet ringe til politiet. Det gjorde jeg så. Politiet sagde, at det kunne de virkelig ikke tage sig af, og om jeg synes det var så stort et problem så kunne jeg jo bare selv tage hende med hjem!

Og så var der sagen med min gamle nabo. En sød, meget meget omsorgsfuld kvinde – der desværre også var alkoholiker. Et misbrug som hun dog forsøgte at tage sig ud af med jævne mellemrum ved brug af antabus. Godt forsøgt, men iblandet desperation og depression knap så godt. For når hun fik det rigtig dårligt, ja så tog hun et par ekstra antabus og drak en liter vin til. (En kombination der som bekendt kan have dødelige konsekvenser. )

En af disse gange var det min daværende kæreste og jeg der fandt hende. Bevidstløs. Vi ringede naturligvis efter en ambulance, som faktisk kom og tog hende med på sygehuset. Der fik de liv i hende igen, hvorefter hun tog hjem – sammen med sin sygejournal, tog et par antabus og en liter vin mere. Vi ringede endnu engang til alarmcentralen, også denne gang var de vældig hjælpsomme. Troede vi. For ud kom et par politibetjente, kiggede på den bevidstløse kvinde på gulvet, trådte hen over hende og begyndte at lede hendes skuffer igennem efter den sygejournal som hun havde “stjålet” fra sygehuset. På spørgsmålet om hvor ambulancen blev af, fik vi svaret, at der skam ikke kom nogen, for nu var de godt trætte af hende inde på sygehuset og ville bare have deres ejendom, sygejournalen, tilbage.

Ovenstående historier er efterhånden nogle år gamle, men at politiets menneskesyn ikke har forandrets synderligt meget i de år der er gået, fremgår desværre med al ønskværdig tydelighed efter onsdagens ulykkelige hændelse. (eller rettere, mangel på hændelse) der resulterede i en kvindes død.

Men måske er det bare mig der har et forkert menneskesyn.

For fulde folk er uværdige.

For samfundet.

Spørgsmålet er, om de overhoved er mennesker?

© Harning

Red. : 30-8, og historien fortsætter

21 kommentarer to “Fulde folk er uværdige”

  1. jensdrejer said

    Skrækkelig historie – men jeg synes at du generaliserer. Jeg kan jo fortælle masser af historier om mennesker som er blevet kørt til udpumpning, fordi de har drukket for meget og har været fuldstændig bevidstløse. Men det er selvfølgelig unge mennesker….. Hm, mon alderen har nogen indflydelse på den behandling man får? Måske får unge mennesker, som ikke rigtig kender deres egne grænser, en bedre behandling end gamle alkoholikere?

  2. harning said

    Jeg ved ikke om alderen har nogen forskel, men vist kender også jeg masser af unge mennesker som er blevet kørt til udpumpning. Unge.
    Så måske er det en rigtig observation du gør om at der kan findes en anden accept/tolerance for unge som ikke kender sine grænser.

    Har for øvrigt en meget god ven der lider af epilepsi og deraf følgende besvimelser på gaden – hvor han mere end én er vågnet omtåget op og ikke har lykkedes med at få hjælp fordi folk har antaget han var fuld. Han fortæller sågar om mødre der næsten hysterisk har trukket deres børn væk – med stærke formaninger om at fulde folk er farlige, og sådan går det når man drikker!
    Hvilket jeg synes er enormt skræmmende, for havde det været mit barn – ville jeg hellere standse og udvise empati og hjælp – for hvordan mon disse børn bliver som voksne?

    (For god ordens skyld må lige siges, at kvinden i mit første ex ikke var alkoholiker og at vi intet ved om hvorvidt kvinden i Ålborgsagen var det)

  3. jensdrejer said

    Jeg har selv meget voldsom migræne. Det er så slemt, at lægerne i mange år var i tvivl om det var migræne eller epilepsi. Jeg kan hverken gå, stå, se eller tale rent – så jeg har desværre også prøvet den situation. Det er dybt ubehageligt. Men jeg ved godt, at epilepsi er værre.

  4. harning said

    Og Jens lige et spørgsmål,
    nu du anklager mig for generaliseringer.😀
    Indlægget er ganske vist lagt i kategorien debat (og denne type “generaliseringer” er en af mange debatteknikker)
    men ikke i satire – burde jeg mon også gøre det….?
    Bortset fra at sidst jeg lagde noget i satire, var det noget med at du….
    Hm….
    Svar?

  5. harning said

    Uh.. det lyder da frygtelig.
    Når du skriver “så jeg har desværre også prøvet den situation”, mener du så, at du også har prøvet at andre mennesker har troet, at du var fuld og derfor ikke har taget dig alvorligt/hjulpet dig?

  6. I virkeligheden kan man vel diskutere, hvem der er mest uværdig? Den der ligger døddrukken eller syg og har behov for hjælp eller den der nægter hjælpen.Sådan hvis vi skal generaliserer lidt…. så ved jeg godt, hvilken kategori jeg helst vil høre til😉 SKÅL og god weekend.

  7. harning said

    Og skål til dig Sjuske Dorte – for nu at have passeret fra passiv observatør til snakkesalig aktør.😀

    Og ja, jeg ved bestemt da også hvilken kategori jeg helst vil tilhøre. Med stolthed. Og værdighed.

  8. P.S.Jeg elsker din holdning til tegnsætning, men bliver en smule nervøs for at blive sat i bås (den forkerte – selvfølgelig:-)), hvis der i skrivekrampens hede sku’ smutte et enkelt når der skal kommenteres her på siden!

  9. HVORFOR STÅR DER “DET ER EN DEJLIG DAG” EFTER MIT NAVN???

  10. harning said

    Her sættes ingen i bås – for noget som helst!
    Og har faktisk overvejet at lave en lille kommasky – så folk kan forsyne sig selv og strø et par her og der hvor de lyster.😀

  11. harning said

    Der står “det er en dejlig dag” Fordi danske wordpress synes det er en vældig god ide at skrive den slags idioti til folk som venter på at få deres kommentarer godkendte.
    Vi andre, synes det er en rigtig skidt ide (for folk synes måske ikke at det er en dejlig dag- og uanset så bryder de sig sjældent om at blive tillagt at have sagt noget, de ikke har sagt), hvilket vi da også har prøvet at forklare for wordpress men indtil videre desværre uden held..

  12. “Der står “det er en dejlig dag” Fordi danske wordpress synes det er en vældig god ide at skrive den slags idioti til folk som venter på at få deres kommentarer godkendte.”

    haha gør de det. Jeg troede, en der stod i steden for min kommentar mens den ventede på at blive godkendt, at det var mit eget lille wordpress-motto der var blevet lagt ind🙂 Den har bare krøllen “… igen idag”

    @harning

    Hvad foreslår du man skal gøre? Skal man tvinge disse mennesker i behandling eller skal man lade dem begår tilfædigt selvmord en eller anden dag hvor du ikke kommer gående forbi? Eller skal man hive dem ind på hospitalet gang efter gang efter gang? Hvilken interesse kommer først. Dig, hende, samfundet, naboerne, børnene, Børge for Søndre Omeds skattepenge? eller hva🙂

  13. jensdrejer said

    Nej, jeg synes ikke at indlægget hører til i satire. Overhovedet ikke. Men det er bare min mening – og det er jo dit indlæg!😀

    Ja, da jeg var yngre besvimede jeg altid, når jeg havde migræne. Det gør jeg ikke mere. Til gengæld kan jeg ikke holde balancen. Jeg falder over mine egne ben og har ofte slået mig ganske voldsomt. Jeg kan heller ikke tale rent. Nogen gange er det bare fordi jeg vrøvler ligesom hvis jeg var kanonfuld. Andre gange er ordene simpelthen væk. Jeg ved hvad jeg vil sige, men jeg kan ikke. Dét er nok det værste.

    Jeg har prøvet at jeg måtte kravle hen af gaden, fordi jeg ikke kunne få en taxa. Hver eneste gang jeg kom op at stå, så kunne jeg slingre tre-fire skridt hen af gaden før jeg faldt igen. Men jeg kan godt forstå hvis andre mennesker synes at det er lidt skræmmende. Denne tur endte med at der var en ældre, kvindelig taxa-chauffør som standsede. Heldigvis er det kun sket nogle få gange. Fra jeg opdager at jeg har fået et migræneanfald, går der cirka 20 minutter indtil jeg mister synet. Jeg kan ikke se noget som helst og så kommer alt det andet bagefter. Men det giver mig heldigvis en lille chance for at nå hjem først – eller i det mindste at komme ind i en taxa.

  14. harning said

    Hej SorenSvendsen og velkommen til.😀

    Nej, ingen skal tvinges til behandling!
    Men ingen burde heller være nødt til at komme til at tage livet af sig selv. De mennesker som virklig ønsker at begå selvmord, synes jeg har al ret i verden til denne beslutning – omvendt er døden en meget hård straf for netop de pårørende hvis den kommer som et uheld.
    Så svaret må være at det er an på omstændighederne, og ingen af kvinderne i mine eksempler ønskede at dø (og det lyder heller ikke som om kvinden fra Ålborg havde noget dødsønske, dér udenfor købmanden)- lige så lidt som deres pårørende gjorde, så selvfølgelig skal de hjælpes i situationen.
    Hvorvidt de så har brug for hjælp eller vil have den efterfølgende synes jeg er en helt anden sag. – Som de selv må afgøre.

  15. harning said

    Jens, nej jeg synes jo heller ikke det hørte under satire men tænkte at da nedenstående sætninger vel må være dem du tænker på, når du siger generaliseringer

    “For fulde folk er uværdige.

    For samfundet.

    Spørgsmålet er, om de overhoved er mennesker?”

    Om så jeg burde have understreget at det naturligvis IKKE er MIN mening osv…..for at fremme forståelsen. Men så går hele fidusen jo af indlægget…- løsningen kunne derfor have været en satiretag. Se, hvad du har gjort ved min stakkels hjerne med den snak om generaliseringer!

    Tilbage til dig. Jeg kan ikke sige andet end:Ideen om, at fordi noget er “skræmmende” så skulle det undskylde at give en hjælpende hånd synes jeg er en skræmmende opfattelse!
    Og jeg håber, at de mennesker som ikke stopper op og hjælper ihvertfald har pli nok til at skamme sig en lille smule, når de går derfra.

  16. “Så svaret må være at det er an på omstændighederne, og ingen af kvinderne i mine eksempler ønskede at dø (og det lyder heller ikke som om kvinden fra Ålborg havde noget dødsønske, dér udenfor købmanden)- lige så lidt som deres pårørende gjorde, så selvfølgelig skal de hjælpes i situationen.”

    – og hvordan skal de hjælpes? Ny omgang antabus og tilbage i møllen?

    Angående det med selvmord mente jeg heller ikke om det var tilsigtet, men snarere netop i tilfældet med vedkommende den dejlige vinterdag, vel kunne have været død pga. kulden. Vedkommende kunne vel have besvimet et eller andet sted hvor der ikke lige kommer folk forbi. I sådanne hypotetiske tilfælde (hvilket jo kan ske og hvis jeg ikke husker forkert er der da nok eksempler med det her i Danmark bare indenfor de seneste par år) må “hjælpen” jo komme før. Men tvang er ikke en mulighed, siger du. Jeg har selvfølgelig ikke selv svaret, men synes generelt emnet (kunne være alle mulige andre omstændigheder) er interessant.

    Og tak for velkomsten🙂

  17. harning said

    Og mig der synes jeg var så tydelig.😀
    Da jeg skrev ” hjælpes i situationen” – mente jeg netop det. Altså i den umiddelbare situation som de er havnet i.

    “- og hvordan skal de hjælpes? Ny omgang antabus og tilbage i møllen?”

    Hvis du med dette mener mennesker der er alkoholiker (i henhold til WHOs definition), så er mit standpunkt, at det må de helt selv bestemme.
    Nogen vil gerne have hjælp, og så synes jeg da at man skal hjælpe så godt man nu engang kan – på den måde de ønsker hjælpen på!.
    Andre ønsker ikke hjælp, og så synes jeg at det skal respekteres.

    Når det gælder antabus har jeg en noget ulden holdning, for antabus er hverken behandling, eller fjerner lysten til at drikke- men er alene et skræmmeredskab og jeg er ikke sikker på om jeg synes det er bivirkningerne værd – særlig ikke taget i betragtning, at alkoholikere som ønsker medicinsk behandling rent faktisk kunne få langt bedre medicin (som til forskel fra antabus,rent faktisk tar trangen til at drikke), var danske læger bare bedre orienterede.

  18. harning said

    Vigtigst er dog, synes jeg, at behandle andre mennesker med værdighed og respekt – også i deres svagere øjeblikke.

  19. silhuet said

    Vi er superhårde i vores domme. Fulde mennsker, misbugere generelt og ikke mindst psykisk syge mennesker er uglesete, ringeagtede og anses for en hæmsko for samfundets fungeren.

    Det har været SÅ hårdt for mig at arbejde i psykiatrien og opleve, hvordan selv veluddannede læger med ansvar for virkelgt lidende mnneskers tarv, hånede deres patienter: lod dem vente, overmedicinerede, udskød stuegang flere uger osv. Noget man aldrig – ALDRG – ville byde mennesker, man respekterde.

    Og det samme gælder fulde mennesker: man smider respekten bort og betragter dem med ringeagt, fordi de slipper eller taber kontrollen.
    Jeg tror det er den manglende kontrol vi – eller samfundet – frygter. Både blandt psykisk syge, hos misbrugere o.li. Det er frygten for, hvad de kan afsløre for os. Sandheden…fra børn og fulde folk og….

    Knus

  20. harning said

    Tror du har fat i noget meget sandt, når du tror det handler om at se sin egen frygt i øjnene.

    Desværre er den samlede sum af mange individers indre angst, så altomfattende, at jeg i givet fald ikke kan se hvordan man skulle kunne ændre deres opfættelse og derved skabe et mere værdigt samfund?

  21. harning said

    Ved ikke om du har set det (ellers har jeg lagt et link i indlægget), men historien fortsætter, da en betjent i går gik ud med kritik. Mit spørgsmål til det er, om han reelt mener der er en sammenhæng i denne specifike sag – eller om han benytter sig af sagen til at fremføre en allerede eksisterende kritik? (måske ikke så pænt tænkt af mig, men…)
    For skulle det være det sidste – gør det på ingen måde sagen mere værdig for nogen.

    Eller gør den? Vil det så blive til at : ” hun døede trods alt ikke forgæves” – varianten? – Og hvor brugbart er det egentlig….

Skriv et svar

 
