Harning

Kommune truer borger til tavshed

Posted by harning på august 28, 2008

og slår dermed et sidste søm i ytringsfrihedens ligkiste.

Ja, det kunne være baggrunden for den her artikel – Og hvis det er tilfældet, så er det naturligvis forkasteligt og fuldstændigt uacceptabelt! For selvfølgelig skal skattebetalerne ikke betale, for at se sig selv slæbt uretmæssigt i retten, og selvfølgelig kan vi ikke tillade – at der pilles ved den enkeltes ret og mod til at ytre sig mod myndighederne.

Men det kunne måske også være sådan, at kommunen faktisk har ret og at bemeldte borger er gåeet over stregen. For den slags findes der naturligvis også. Borgere som med indædt besættelse sviner forvaltningens medarbejdere til i fuld offentlighed, og så er problemet jo et helt andet.

For uanset hvor meget jeg i sjæl og hjerte er på borgerens/ den svages side – så findes der altså også de mennesker som totalt obstruerer dette mit arbejde, ved netop ikke at vide hvornår de har ret til at klage, hvad de har ret til at klage over og som synes det er helt iorden at hænge enkeltpersoner ud i såvel lokalsamfund som presse – uden den mindste form for beviser (Et ex. kunne være sagen som beskrevet her i kommentar 5).

Så, hvad handler sagerne fra Mors og Assens egentlig om?

Handler de om myndighedernes kamp mod individets rettigheder?

Eller handler de om et enkelt menneskes besættelse?

Det ville have klædt journalisten at undersøge sagen lidt nærmere – således at vi læsere vidste hvad pokker det drejer sig om. Skal vi op på barrikaderne for at beskytte individets retssikkerhed – eller vi skal glædes over at forvaltningerne ikke lader sig true til fejlagtig sagsbehandling?

© Harning

5 kommentarer to “Kommune truer borger til tavshed”

  1. Måske følgende links kunne have sammenhæng med historien:
    Nu strammes nettet i Morsø
    Farsø-sagen
    Morsø Kommune BEKLAGER SIG IGEN IGEN i avisen / Hvad skulle familierne sige ?? hmm
    Historien som ikke blev skrevet
    Har ikke gravet nok til at danne mig en mening😉

  2. harning said

    Ih altså Tosommerfugle, du er nu engang min helt egen praktiske muse.😀

    Kigger lige på linksene og vender tilbage, forhåbentlig lidt klogere..

  3. harning said

    Tja, de sidste to link synes i hvertfald, at have sammenhæng med historien udfra hvilke typer af injurier der kan være tale om, når en kommune vælger at indgive en politianmeldelse. – Dog kunne jeg stadig godt tænke mig at have factsene fra Mors…

    Vedr. de andre links og heksejagt, vil jeg endnu engang tillade mig at henvise eventuelt interesserede til Jan Guillous bog “Häxornas försvarare” – hvad den hedder på dansk ved jeg ikke, men mon ikke det er noget lignende.

  4. jensdrejer said

    Godt indlæg. Jeg kan meget godt lide at det er så nuanceret. Jeg har nogen gange det indtryk, at rigtig mange mennesker er imod alle offentligt ansatte, bare for princippets skyld. Jeg synes det er uretfærdigt. Jeg er da ikke i tvivl om at der sidder nogle inkompetente fjolser, men jeg er også sikker på, at der sidder mange udmærkede mennesker som er underlagt nogle skrappe regler og en stram lovgivning. Ofte føler de sig sikkert lige så magtesløse, som de mange borgere der kommer i klemme i systemet. Nogen gange burde brugere/borgere udvise lidt mere forståelse….

  5. harning said

    Tak.😀
    Og verden er som bekendt ikke sort og hvid – end ikke for mig.😀

    Og jeg synes faktisk, at der nogen gange mangler en forståelse for, at offentlig ansatte -er netop det. De er hjul i forvaltningsmaskineriet og at svine dem til eller at true dem personligt er bare ikke i orden.
    At folk (også u.t, især u.t.😀 ) bliver dybt frustrerede over både systemet og inkompetente ansatte er en ting – men så må man henvende sig der hvor den slags rettelig hører hjemme og på en sådan måde at det ikke bliver et personligt angreb.

Skriv et svar

 
