Harning

Børnehavebørn skal pendle til Sverige

Posted by harning på august 21, 2008

Det skriver Politiken snart kan blive en realitet. Årsagen skulle angivelig være anlægsstoppet i København. Kommunen vil så i givet fald sende danske pædagoger med over, omend overvejelser også går på at hyre svenske pædagoger ind. Forslaget synes mig noget morsomt, for hvis jeg som forælder boede i København og skulle have mit barn i børnehave i Sverige. Ja, så ville jeg da vælge en svensk børnehave – hvor månedstaksten er det halve af hvad den er i københavn, hvor børnene får varm mad og frugt hver dag og hvor pædagogerne er mindst lige så veluddannede som de er i København.

Faktisk ville jeg som forælder til enhver tid vælge at bosætte mig i Sverige og selv pendle – med de enorme økonomiske fordele som ligger deri – og ville jeg ikke have mine børn i en Svensk institution, ja så er alene kursforskellen så stor at der ville være råd til en Au-Pair, som desuden kunne gøre rent…

For ikke tale om muligheden for at sætte sit barn i privatskole – HELT GRATIS.

Meeen, lad os nu se. Mon ikke de københavnske forældre vil protestere så meget over at deres små pus skal pendle – at forslaget aldrig går igennem.

Red. 27 august: Og historien fortsætter, og bliver bare dummere for nu bruger også svenske politikere tid på den – i Staffanstorp! Ikke fordi der er noget galt med byen, men der er dæleme langt til København – som jo for øvrigt har eksisterende bygninger de bare ikke vil tage i brug. Men det er da fint at politikere på begge dele af sundet har noget at tage sig til, udover at bare pille sig selv i navlen…

2 kommentarer to “Børnehavebørn skal pendle til Sverige”

  1. Selve det at børnehaver dagligt buspendler ud af Københavns Kommune er allerede ret udbredt, med de mange udflytterbørnehaver / skovbørnehaver. Nyheden er “bare” at krydse en landegrænse, og sende et politisk signal.

  2. harning said

    Jamen, den del af artiklen synes jeg bestemt også er rigtig morsom – altså der hvor formanden for Børnerådet udtaler sig negativt netop omkring transporten. For burde hun ikke vide, at børn i forvejen busses frem og tilbage i institutioner?
    En oplevelse der forøvrigt på ingen måde behøver at være det mindste belastende for børnene – såfremt der bare medfølger kompetente pædagoger, og det var vel tanken…

    (Mine to ældste gik forøvrigt i netop en skovbørnehave, hvor de blev kørt frem og tilbage hver dag, en løsning som jeg til enhver tid ville vælge fremfor at sætte dem i en københavnsk børnehave uden legeplads!)

Skriv et svar

 
