Harning

  • Mest læste de seneste 48 tim

  • Blogstats

    • 152,722 hits
  • Kommentarpolitik

    Vær venligst opmærksom på, hvordan du formulerer din kommentar. Kommenterer der kan anses for injurierende eller som på nogen måde kan ophæve kilders anonymitet, eller som krænker andre menneskers privatliv vil ikke blive publiceret.
  • Ophavsret

    Ophavsretten til min blogs indhold tilhører iflg. lov om ophavsret mig. Korte tekststykker kan naturligvis citeres, når kilden, herunder mit navn, klart anføres. Hvis du ønsker at gøre brug af mine tekster på anden vis, kan dette ske efter skriftlig aftale.
  • En tanke…..

    ”Sociala grupper skapar avvikelse genom att skapa de regler vilkas överträdande bildar avvikelse, och genom att applicera dessa regler på särskilda människor och stämpla dem som avvikare." Howard S Becker
  • Og én mere

    ”Først kom de for at tage kommunisterne, men jeg protesterede ikke, jeg var jo ikke kommunist. Da de kom for at arrestere fagforeningsmændene, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke fagforeningsmand. Da de spærrede socialisterne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke socialist. Da de spærrede jøderne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke jøde. Da de kom efter mig, var der ikke flere tilbage til at protestere.” Martin Niemöller
  • Sider

  • Reklamer

    Jeg står på ingen måde inde for de reklamer som du eventuelt kan se på denne blog.
  • Meta

Bogen jeg ikke vil læse højt på Verdens poesidag d. 26

Posted by harning på marts 23, 2008

han slikker pigen
som planternes osmose
gennem mødommen

(Fra bogen:”på græssets smaragdgrønne“)

27 kommentarer to “Bogen jeg ikke vil læse højt på Verdens poesidag d. 26”

  1. Ane-Dorthe said

    Det er ikke poesi! Det er ulækkert!!! TÆNK på børnene!
    du skulle meldes til politiet!!!

  2. harning said

    Hej Ane-Dorthe og velkommen til.😀
    Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til din kommentar, så måske du kunne være sød og uddybe hvad du mener?
    Er det en diskussion om hvad litteratur og poesi er – som du er inde på?
    Eller er det nogen følelser og værdier som du personligt har omkring et bestemt emne?

  3. silhuet said

    Det ER poesi!
    Det er da ren natur.
    Osmose og semipermable membraner,- det kan da ikke blive mere … ægte og uskyldigt.
    Og jeg mener det! Sgu!

  4. harning said

    mange,mange Tak.😀

  5. Ane-Dorthe said

    Harning du skal ikke gøre det til en diskusion om poesi!! Det er et spørgsmål om uskyldige børn!! Piger der stadig har en mødom!!!! Hvordan kan du skrive det? Slikke gennem en mødom??
    OG Siluet HVORDAN kan du få dig selv til at forsvare Harning. Han er en ulækker gammel mand som forsøge at skjuler sine lyster i det han kalder for poesi!Det kan ikke være rigtig at han kan slippe af sted med det. Se dog lyset Siluet!!!!!

  6. silhuet said

    Det er sjovt, som nogle menneser synes at tro, at om vi kigger bort, forsvinder virkeligheden.

    SKRIG for pokker. Lyst, behov, skam, skyld, lort OG lagkage. Ud over verdens tage.
    Så vi ved hvad vi har at kæmpe mod. Og med.

    Så vi ved, hvem vi er!

  7. harning said

    Ane-Dorthe
    Jeg tænkte længe over om jeg ville godkende din kommentar – men besluttede mig så (som du kan se) for at det ville jeg, omend jeg synes den ligger meget tæt på hvad jeg betragter som bare tilnærmelsesvis acceptabel.
    Jeg vil gerne være åben for at diskutere alverdens holdninger, værdier og litteraturforståelser på denne blog – men på et sobert plan, hvilket jeg synes du gør meget vanskeligt.

    Til orientering så er jeg ikke gammel, ej heller en mand og synes faktiskt heller ikke at jeg er ulækker – men lad andre dømme om det.😀

    Når det er sagt, ja så synes jeg egentlig bare at du skal læse Silhuets kommentar herover for hun siger det ganske glimrende og jeg kunne ikke være mere enig.
    Livet ER. Og det hverken kan, skal eller bør skjules.

  8. Sjovt som måden at kommentere på kan give et indblik i hvordan den kommenterende tænker. Der skal ikke mange ord til.

  9. Kirsten Nørgaard said

    Hvad nu, hvis pigen i digtet stadig har sin mødom, selvom hun måske er 20?

  10. harning said

    Kirsten – hvad kan jeg sige andet end.😀

  11. rundtom said

    Det er interessant hvordan et digt eller kunst generelt kan gå ind og påvirke et menneske.

    Kunst er jo hvad man selv lægger i det.

    Digtet er godt, det er provokerende, det er fedt🙂

  12. harning said

    Tak for det Rundtom, lang tid siden – troede du helt havde droppet bloggen – så hyggeligt at se dig igen.😀

  13. harning said

    En slags afløber af ovenstående kan findes hos Per-Olof i kommentarerne til indlægget Hvad er litteratur?, hvor han har valgt at bortcen..redigere mit link til denne diskussion.

  14. perolofdk said

    – indrømmet – jeg forholdt mig ikke til diskussionen her, hvor det er dig og dem, der supplerer dig, som ser rigtigt -. Og litteratur er det da i høj grad. Jeg forholdt mig til digtet i forhold til, at man ved accepten af den gratis blog erklærer et eller andet om, at indholdet ikke kræver voksne forudsætninger – hvis jeg husker ret. Syntes jeg stod over for et grænsetilfælde! Og jeg fandt jo herhen alligevel – ikke?🙂
    Meeen – nu vil jeg overveje at korrigere mig selv!

  15. harning said

    Det så bare helt i orden Per-Olof.🙂

    At fejle er menneskeligt – og heldigvis er vi begge to mennesker.🙂 ( som nogen gange er for hurtige på aftrækkeren.🙂 )

  16. LilleQ said

    Hvornår er man pige og ophører med at være det og hvornår overgår man til at være kvinde?

    Kvinder godt oppe i 30-erne (og ældre) omtaler sig selv som piger, med mødom eller ej.

    Jeg mener det er jo ikke sådan at man på 18 års fødselsdagen og frem udelukkende tiltales eller anser sig som kvinde og kun det.

    LilleQ

  17. harning said

    Hej lille Q og velkommen til.🙂

    Ja, hvornår overgår man egentlig fra pige til kvinde? For mit eget personlige vedkommende skelnede jeg ved moderskabet – dvs pige til sytten og kvinde derefter.
    Overodnet synes jeg at det er sprogligt forstyrrende når kvinder over atten kalder sig for piger. For én ting er at føle sig eller opføre som et barn.🙂 – men ligefrem at være et synes jeg er at gå for langt og indikerer for mig snarere en konstant utilfredshed med at være voksen. For en pige er for mig et hunkønsvæsen som endnu ikke er blevet voksen hvorimod en kvinde er et hunkønsvæsen som er nået over barnestadiet, eller endnu mere karrigt: I DK er den ældste juridiske myndighedsalder 18år; hvorfor jeg må antage at hunkønsvæsener over det fyldte attende år som stadig anser sig for at være piger ikke anser sig for at være ansvarsbevidste myndige – og derfor bør sættes under værgemål.

  18. harning said

    Til alle.🙂
    En tanke…
    De reaktioner jeg har fået på dette digt (både hér på bloggen og andetsteds)synes alle at gå i retning af at digtet enten skal fordømmes fordi det er pædofili eller at det er helt i orden for måske er pigen i digtet ikke noget barn. Der synes kun at herske disse to muligheder for fortolkning.
    Silhuet åbner ganske vist døren på klem for yderligere én..
    Men jeg undrer,
    er der virkelig ikke andre…..
    Som Rundtom siger i sin kommentar: Kunst er jo hvad man selv lægger i det
    så jeg undrer…
    er der virkelig kun disse to ting man kan lægge i det…..

  19. LilleQ said

    Det er lyst og sanser og erotik og leg..

    fantasi

  20. Den mest ligetil tolkning må vel være at pigens langsomt spirende seksualitet får lidt blid stimulans, hvilket da godt kan være længe inden den mytologiske mødom (grænsen fra pige til kvinde?) brydes.

    Så længe tempoet ikke forceres ser jeg ikke noget grundlæggende problem i om hun endnu ikke måtte have nået den kulturelle fiktion om seksualitetens sendrægtige opståen på en bestemt fødselsdag.

    Med andre ord vælger jeg at tolke digtet som handlende om pigen. Hvis hun “blot” var “sexobjekt” for slikkerens lyster, var det jo dog en noget anden historie.

  21. harning said

    Det med mødommen er lidt interessant…
    For det synes at være ét af de ord som folk reagerer stærkt på – men alle har dem jo, og de allerfleste kommer vel da også af med dem på et tidspunkt… På den ene eller den anden måde…

  22. Kan den uskyldige/aseksuelle “lille” pige være liderlig? Må hun få lov?

    Må mine spørgsmål her i det hele taget stilles? Må de i det hele taget tænkes?

  23. harning said

    Tja… Tosommerfugle.. Hvis der er tale helt åbne spørgsmål ud i “samfundet” så er jeg seriøst bange for at svaret er et rungende NEJ. “små” piger må bestemt ikke have en seksualitet og være liderlige – er du da helt gal mand?.🙂

    Men hér hos mig – hvor tanken og talen er fri så er svaret et tilsvarende rungende JA.🙂

    Med tilføjelsen af at også “små” piger har en seksualitet.

  24. Netop….

    Men din brug af ordet “mødom” rejser netop dette ømme spørgsmål, og det er nærmest poetisk at se hvordan “Ane-Dorthe” udstiller den frastødte afstandtagen som “man” formodes at reagere med.

    Det er blevet til at der nærmest ikke er andre muligheder end at forestille sig at det kun kan være en “ulækker gammel mand” der lufter sine lyster om at lokke små piger i kanen.

    Jeg tror også at mange opfatter slikken som lidt “avanceret” sex, eller lidt kinky, og altså udtryk for at “han” er mange år længere fremme seksuelt, og at det må være lige før at andet end hans tunge penetrerer mødommen.

    Sex er jo sjovt nok en aktivitet hvor der er store tabuer imod at den uerfarne får lov til at lære af en som ikke selv er ligeså famlende😉

  25. harning said

    Især det sidste har jeg ofte undret mig såre over, for når man tænker på hvor mange piger (og kvinder) som beskriver deres første seksuelle oplevelse som alt fra ligegyldig til smertefuldt mareridtsagtigt og ofte fortsætter med at fortælle hvorledes denne den første oplevelse lagde grunden for deres fortsatte syn på dem selv som (a)seksuelle væsener og sanseoplevelsen sex i det hele taget – ja så bliver det en kilde til evig undren for mig.
    I Jean M Auels fiktive bøger om hulebjørnens klan præsenterer hun muligheden for at de unge pr. tradition skal ndføres i seksualiteten af ældre og særligt udvalgte voksne – det betragtes som en stor ære at være “læreren” og som dybt forkasteligt, krænkende og voldtægtslignende såfremt en ung udsættes for noget andet end denne særlige, sanselige oplæring. En, synes jeg, interessant tanke.
    …Mon de bøger ville være blevet publicerede idag, tredive år senere, i vores nu så sex og pædofilforskrækkede ny-puritanistiske samfund??

  26. Ja, “stenalderpornoen” havde jo nok fået et ordentligt kølleslag idag🙂

    Hendes idealisering omkring en god indføring i seksualitetens nydelser kunne jo give god mening nutildags. Men jeg synes dog at hun i sit plot slipper alt for billigt udenom at forholde sig til mandens (og kvindens) interesse i en personlig faderrolle, og de deraf følgende konsekvenser for hvem der dyrker sex med hinanden.

    Men der er bestemt brug for en reel indføring i sensualitetens vej til sex, i stedet for at pornofilms fjollede robotsex danner grundlag for forestillingerne om “hvordan”…

    Og selv om mesterlære lyder gammeldags, ville det nok i de allerfleste tilfælde være en stor forbedring.

  27. harning said

    Jeg må tilstå at min erindring om forældreskabene i bogen ikke står særligt klart – om det så skyldes at jeg ikke har haft det store at indvende eller om min hjerne bare har sorteret sidenhen ved jeg faktisk ikke.. Men såvidt jeg erindrer så havde børnene “fædre” – eller rettere – mænd som de betragtede som fædre (og dermed også mænd som så sig selv som ansvarlige).
    Jeg mener også at huske at hun også lavede en klar skelnen mellem biologisk og socialt faderskab – hvor hovedpersonen tillægges at være den som opdager forbindelsen mellem samleje – graviditet og faderskab. Og derigennem “udvikles” de familiære relationer til at ligne de kernefamilierelationer som vi har i dag (tror os have idag) på godt og, synes jeg nok, også meget ondt.
    Men mon ikke det er en anden diskussion?.🙂

    Og ja, hvis modpolen til sensuel mesterlære er fjollet robotsex fra en skærm så ville jeg da foretrække et samfund med mesterlære til enhver tid.🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: