Harning

Bredbandsbolaget är dom att lita på?

Posted by harning på december 21, 2007

Efter många om och men hos telias bredband valde vi att byta operatör. Vi ringde därför till Bredbandsbolaget som ju i deras annonser lovar snabbhet och dessutom lovar att dom skall ta sig an allt angående operatörbyte. Perfekt tyckte vi. Och visst har det gått snabbt, om jämförelsen är en snigels vandring runt ekvator!

Och visst borde vi inte gnälla eftersom vi nu tre månader senare faktiskt har fått vårat bredband. Och faktiskt hade vi ända tills i dag ändå ett ganska bra intryck av bredbandsbolaget, då vi löpande har haft kontakt med en av deras anställda: Andreas Cider en hövlig och sympatisk person, som hjälpte där han kunde och dessutom lovade att vi naturligtvis skulle bli kompenserade för att vi var tvungna att använda mobilen som internätförbindelse.

Ett avtal jag fann tillfredsställande, varför jag slog mig till tåls och inte gick till en annan operatör eller köpte ett mobilt bredband hos 3. Jag trodde nämligen i min naivitet att Bredbandsbolaget var att lita på och att ett avtal var ett avtal.

I dag har jag blivit klokare, jag har nämligen i dag insett att ett avtal med Bredbansbolaget inte är giltigt, att det kan ändras från person tilt person/ anställd till anställd. Att Bredbandsbolagets anställda inte talar som anställda och därmed på hela verksamhetens vägnar utan uppenbarligen som enkelindivider som bara hittar på fiktiva historier och avtal allt emedan samtalet skrider fram.

En något besynnerlig affärsidé skulle man som konsument kunna tycka, men faktiskt är det inte alls konstigt. Det har Bredbandsbolagets reklamationsansvariga David Bergh hjälp mig förstå. Han har varit så jättesnäll att tydliggöra, att ett ord från Bredbandsbolaget inte är ett ord och att det är jag som är konstig och naiv – när jag hittills har trott att man av Bredbandsbolaget kan förvänta sig att de anställda menar vad dom säger och att dom ingår avtal på verksamhetens vägnar.

Så tack, så väldigt väldigt mycket, snälla goa David Bergh för att du nu har hjälpt mig ur min barnsliga naivitetsbubbla.😀

Att utvecklas, bli klokare är väl det vi alla strävar efter…

Harning.

*Bredbandsbolaget och deras reklamationsansvariga meddelar att de inga kommentarer har till ovanstående

2 kommentarer to “Bredbandsbolaget är dom att lita på?”

  1. HC said

    Du kan inte lita på vad en reklamansvarig sagt om anställdas rätt att ingå avtal. Huruvida avtalet om kompensation är bindande eller inte har ingenting att göra med vad BBB anser, det är en juridisk fråga.

    Lite kortfattat: om den anställda som utlovade kompensation hade ställningsfullmakt* har ett giltigt avtal uppkommit mellan dig och BBB varvid du har en giltig fordran.

    *fullmakt som anses följa med den anställdas ställning, även utan att det uttryckligen avtalats

    För övrigt kan du ha rätt till kompensation oavsett huruvida avtalet gäller eller inte, men det är en svårare fråga som kräver mer info.🙂

    Lycka till,
    /HC

  2. harning said

    Hej HC och välkommen.😀
    Tack.

    * – jag vet, därav min sarkastiska irritation – Bredbandsbolaget tycks emellertid inte helt ha förstått – eller också bryr dom sig helt enkelt inte.
    Men saken är absolut inte avslutad ännu, så huruvida Bredbandsbolaget vill framstå som pålitliga och trovärdiga eller ej återstår att se.
    Varken juridik eller kundrelationer ser ut att höra till deras starkare sidor och eftersom inte heller snabbt bredband är det – kan man ju bara undra, vad dom egentligen kan – om något!

Skriv et svar

 
