Harning

Statsreguleret kønsdiskriminering

Posted by harning på november 29, 2007

Piger elsker blod! Det er i orden for piger at elske blod. Blodet er det der gør pigerne forskellige fra drengene og det der gør piger til kvinder! Når piger bløder, kan de ære sig selv og verden ved at anvende natursvampe. Svampene skal passes og plejes og når menstruationen er over anbefales en smuk ceremoni, hvor svampene bliver begravet.

Dette mine venner, er en del af min søns seksualundervisning! Min søn ved nu alt hvad der er at vide om natursvampenes pasning, plejning og vaskning.

Men hvordan en vagina egentlig ser ud, og hvad en klitoris er. Det er der fortsat ikke nogen der har gidet oplyse ham om, efter to års seksualundervisning i den danske folkeskole.
Til gengæld har ham fået rigtig meget at vide, om pigers følelser og hvor vigtigt det er for piger at have erotiske fantasier. Han er blevet oplyst om, at pigernes fantasier er naturlige og at det er et flot udtryk for selvstændighed, når pigerne onanerer. Det lyder jo meget godt, tænker du måske. Men hvad med drengene? Har de ikke også en eller anden form for eksistensberettigelse i undervisningen? Jo, selvfølgelig har de det. Lærerne har skam gjort meget ud af at fortælle, at drengenes lyst til at se porno er unaturlig. At porno er grimt, ulækkert og vanærende for enhver mand eller kvinde.
Min dreng er med andre ord altså pervers.
Skal jeg nu gå til af bekymring for, at mit lille pus, er ved at udvikle sig til en fuldblods-seksualforbryder, og at han vil gøre karriere i fængselspsykiatrien?
Nej!
Jeg vil hellere bekymre mig om, at give min søn den undervisning, som folkeskolen helt klart er ude af stand til.

Som alle gode mødre henvendte jeg mig derfor til biblioteket i forvisning om, at der da hér fandtes alt hvad hjertet kunne begære om drenges udvikling ind i puberteten. Jeg tog en hurtig beslutning og slæbte samtlige tyve bøger om emnet med hjem. Ud af de tyve var der én, som faktisk behandlede emnet seriøst. Èn der beskrev de kropslige og hormonelle forandringer hos drenge og oven i købet lukkede op for muligheden for at drenges seksuelle fantasier var helt normale! Èn ud af tyve. Tænk lidt over det. Kun én bog. Alle de andre behandlede primært piger, pigers følelser, pigers forandringer, og ja, også jeg ved nu alt om natursvampenes pasning og plejning. En oplysning, jeg helt ærligt gerne ville have været foruden.
Det lykkedes mig derimod ikke at finde bare et godt billede af kvindens udvendige kønsorganer. Hvad gør en bekymret mor så? Ja, jeg er jo lidt genert, så jeg kunne jo ikke bare lægge mig ned og vise ham mine, og jeg vil nødig i fængsel for at vise min søn porno, så hvad gør man? Jeg var heldig, det lykkedes mig at finde en kunstner i vennekredsen, som var villig til at lave en naturtro tegning (altså ikke af min). Men er det rimeligt?

Og hvem skal lære ham om alle de dejlige fantasier, som jeg synes han er i sin fulde ret til at have? Hvem skal lære ham at de ikke er perverse, og at hans hænder ikke falder af, hvis han sover med dem under dynen?
Hvor blev ligestillingen af, når drenge skal lære om natursvampenes pasning og plejning, men end ikke tillades en lille omgang fællesonani?

©Harning

43 svar till “Statsreguleret kønsdiskriminering”

  1. JFA said

    Desværre er misandrien indarbejdet på alle planer i vores samfund.

    Fra drenge bliver gamle nok til at forstå det danske sprog, bliver de fortalt at deres seksuelle natur er pervers og predatorisk.

    Det er feminismen, der har arbejdet sig helt ind i folkeskolen.

    En ringeagt for alt maskulint, en decideret dæmonisering af drenges og mænds natur.

  2. harning said

    Hej JFA
    Ja, folkeskolen er bestemt ikke for drenge.
    De må ikke bevæge sig, de må ikke læse fede bøger, tegneserier eller faglitteratur – men skal gå det ene forsømte forår i møde efter det andet……………….
    Men se det fra den lyse side. I Danmark kalder man det stadig ofte feminisme – i Sverige hedder den slags ligestilling.

  3. JFA said

    Hej Harning

    Ja, man kalder det efterhånden alt muligt. Det er dog rart at se, at nogen er ved at få øjnene op for det.

  4. Susan said

    Jeg fandt din blog via Valkyrien.

    Haenger det sammen med at laereren er kvinde? Ikke at det er nogen undskyldning for mandlige laerere skal jo ogsaa undervise i alt pige halloejet, men maaske er det derfor laereren underviser i det.

    Paa min datters skole bliver de delt i drenge og piger naar de har deres yderst sparsomme sexualundervisning. Det lyder til at det fungerer rigtig godt, netop fordi pigerne saa bliver undervist af en kvinde og drengene af en mand og de kan stille alle deres spoergsmaal uden at vaere generte – overfor det modsatte koen i hvert fald.

    Maaske skulle man foreslaa skolen det – at dele klassen i drenge og piger og faa en mandlig laerer til at undervise drengene og ikke mindst svare paa drengenes spoergsmaal.

    At du kun kunne finde een bog ud af 20 der skriver noget brugbart om drenge, det synes jeg helt klart er koensdiskriminering, det er feminismen der er gaaet helt i den anden groeft!

  5. harning said

    Velkommen til Susan 😀

    Og tak for at du fortæller hvor du kom fra (nogen gange undres man nemlig..)

    Jeg har længe været fortaler for at man skulle skille kønnene ad i en stor del af undervisningstiden (ikke kun i seksualundervisningen). Baseret på de utallige forskningsrapporter der foreligger om at såvel piger som drenge ville profitere af kønssegregeret undervisning. Desværre er det ikke ”politiskt korrekt” med en sådan holdning – fordi ligestilling er blevet ensbetydende med lavest mulige fællesnævner og unisex. For mig er ligestilling, at alle får lige mulighed for at udvikles og vokse udfra hver isærs egne individuelle (og til tider biologiske) behov.

    Og ja, jeg synes at feminismen er gået til den forkerte side – og nu har skabt modpoler, fremor fællesskab.
    Men feminisme betyder jo også pr. definition stillingtagen til det ene køn – fremfor det andet.
    Personligt foretrækker jeg individualisme og ligestilling.

  6. harning said

    der er åbenbart problemer med at svare tilbage på tråden – bær over og vis tålmodighed. Kan du ikke finde tilbage, så bare klik på dette indlæg (recent post) så dukker det op. 😀

    Har lige opdaget at det var din blog jeg zappede omkring for nyligt- dog uden at få smidt en kommentar…….. Om serviceniveauet i DK – Hvor er jeg dog bare enig!!

  7. Susan said

    Jeg foretraekker helt klart ligestilling. Alt andet kraever jo at man forfordeler en gruppe og det er vel egentlig det feministerne begyndte med at arbejde imod!

  8. harning said

    Enig – men det virker lidt som om de nye feminister har glemt deres rødder….. Efterhånden er det næsten mere et spørgsmål om ”alt for kvinderne” og drengene og mændene bliver glemt.
    – Meen måske er jeg nu også ekstra præget efter at jeg har flyttet mig selv og mine knægte til Sverige – Hvor der synes at være en hel såkaldt ”genuskultur” (igen læs. Alt for kvinderne) og hvad jeg ville kalde for hardcorekvindemaffia.
    Så måske er jeg ikke helt objektiv, når jeg som kvinde og mor synes at mine drenge også har en ligeberettigelse i samfundet………. Ligesom jeg jo længe har vidst at jag var ganske ugleset i visse kredse i DK, fordi jeg allerhelst ville have gået hjemme og taget mig af mine børn (en økonomisk umulighed, men dog mit ønske)

    (Ps. Ovenstående klumme var da min ældste gik i skole i Danmark)

  9. Susan said

    Jeg tror ikke at du er mere subjektiv end mig, og jeg har en datter og her hvor vi bor er det meget almindeligt at kvinden går hjemme med børnene 🙂

  10. harning said

    Skønt 😀 Om ikke andet kan vi så være subjektive sammen 😀

  11. Det lyder jo fast utroligt – men det lyder til, at der er basis for et revideret genoptryk af Bent H. Claëssons: Dreng og pige /mand og kvinde fra 1975, som stod en masse på skolebibliotekerne dengang og mange år frem, men de er nok læst sønder og sammen.
    Det vrimler ikke med den på antikvariatnet –

  12. harning said

    Hej Per-Olof
    Kan ikke umiddelbart kende den titel du refererer til – men tror da på dig, hvis du siger den er god 😀
    Ved at der i Sverige vist nok skal findes en bog der hedder noget i stil med ”Kukboken” – der tilsvarende skulle være læseværdig for drenge, men har ikke lige fundet den hos byens boghandlere. Måske skulle også jeg tjekke antikvarnet 😀

    Ps. – læste dit klummeindlæg på http://dsfblog.wordpress.com/
    og jeg tænker stadig…
    På min egen side Old stuff och lite svenska – kan du bla. finde indlægget om at lade danskerne betale for systembolaget som de heller ikke ville ha, ved fortsat ikke hvorfor – da de ikke, som politikken, er venlige nok at svare herover………

  13. Nu vil jeg, som en af de nye femistister, lige slå et slag for feminismen. Jeg mener ikke at det handler om at tryne mændene. De skal have lov til at være sig selv og være stolte af deres maskulinitet, dog ikke på bekostning af kvinder. Voldtægt er sikkert meget maskulint, men det gør det ikke okay.

    Den undervisning du beskriver står jeg også helt af på. Selvfølgelig skal piger og drenge have et naturligt forhold til deres kroppe. Dog er spørgsmålet om det er folkeskolens opgave. Nu har jeg ikke selv børn, men jeg ville have det meget mærkeligt ved at en lærer fortalte mine børn om så vigtigt et emne. Derfor synes jeg du gør det helt rigtige ved selv at finde noget god litteratur til din søn. Selvom det kun var en bog ud af de 20, så fandt du den da, og det er det væsentlige.

  14. harning said

    Hej Codegirl og velkommen til. 😀

    Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med nye feminister? – Som tidligere beskrevet er det min opfattelse at feminisme alene i kraft af sin ordrette betydning sender et signal om at det handler om kvinder FREMFOR mænd.
    Alternativet- må nødvendigvis være ligestilling som hverken er for eller imod det ene køn, men en respekt for menneskets individuelle kvaliteter.
    Så hvad er en ”ny feminist” ?

    Det glæder mig at også du synes at ovenstående beskrevne undervisning er helt i tovene.(ny feminist eller ej. 😀 )

    Selvfølgelig synes jeg at man som forælder også bør tale med sit barn (om alle emner), hvilket jeg jo også gør.
    Men når det gælder seksualundervisning så er det for det første en del af folkeskolens læseplan (og skal således også varetages i folkeskolen) for det andet kan det have store fordele for den enkelte elevs blufærdighed at emnet bliver varetaget på et helt neutralt fagligt niveau – fremfor i samtale med en forælder.
    Og når emnet så bliver behandlet i undervisningen, er det min opfattelse, at så må det ske udfra en respektfuld og vidensbaseret tilgang til begge køn.

  15. Harning, jeg er helt enig med dig, når du skriver: ”jeg synes at feminismen er gået til den forkerte side – og nu har skabt modpoler, fremfor fællesskab”.

    Jeg er ikke i tivil om, at der var en tid, hvor det var nødvendigt for kvinderne at slå hårdt igen(nem) overfor de patriarkalske holdninger, som havde domineret adskillige områder i århundreder (om ikke længere). I dag er vi (i hvert fald i Danmark – og i Sverige, lyder det til) nået der til, hvor vi er begyndt at udvise samme grad af undertrykkelse overfor mænd, som de før udviste overfor os. Var det målet med kvindesagen? Det kan jeg ikke bekende mig til i hvert fald. Jeg søger balance de to køn imellem – i privatsfæren såvel som i den offentlige sfære.

    Hvad du omtaler i ovenstående indlæg, er jo et tankevækkende og sørgeligt eksempel på, hvordan kvinderne åbenbart træder i mandsvældets fodspor. Det er – for nu at bruge et ældre udtryk – skammeligt.
    Mere konkret: Jeg ved ikke, hvor gamle dine drenge er, men måske du skulle kigge i voksenafdelingen på biblioteket og se, om ikke der er nogle oplysende bøger at finde der. Jeg tænker på den maskuline pendant til ”Kvinde, kend din krop” og tilsvarende værker, som jeg har set under nogle af mine besøg på bibliotekerne her i Danmark. Og måske den, som vistnok hedder ”Elskovskunsten”, som er forsynet med ganske nydelige, men ligefremme tegnede illustrationer også var værd at hjembringe.

  16. harning said

    Hej Tina
    Tak for bogtippet. Den ældste søn (som ovenstående handler om) er jo nu heldigvis blevet godt undervist hjemmefra 😀 , men der er jo et par mere… Faktiskt så var jeg i både ungdoms og voksenafdelingen og selv om der findes en del bøger som ”elskovskunsten” – så var jeg i hvertfald helt ude af stand til at finde noget der tilnærmelsesvis dækkede det mandelige køn lige så godt som ”Kvinde kend din krop” dækker kvindekønnet.
    Desto mere bekymrende var det, at jeg nærmest skulle ud i medicinske lærebøger for at kunne beskrive nøjagtig hvad det egentlig er der sker i en voksende drengekrop. For ikke at tale om deres følelsesliv – hold da op hvor var de bøger enten en gang plidder pladder (som ingen drenge kan tage alvorligt – heller ikke mig :D) eller også var de mere til den skambelæggende attitude overfor drengenes naturlige tiltrækning til billeder – fremfor ord..

    En samlingsbog for voksende drenge – skrevet til drenge – vil derfor være min opfordring til enhver kompetent skribent derude 😀

    Og sammen med den en opfodring til de skolelærere der skal behandle emnet – at overveje lærebøger nøje udfra begge køns perspektiv.

    Og hvor har du ret i dit spørgsmål : ” ….Var det målet med kvindesagen?” Et spørgsmål jeg synes vi alle burde stille os – og ikke være bange for at debattere pga af en mulig skræk for at kampen så ville have været forgæves.

  17. @Harning: Jeg mener at nyfeminismen går ud på at ændre de strukturer i samfundet der stadig gør at kvinder bliver udsat for diskrimination. Der er altså tale om at bekæmpe den systematiske diskrimination af kvinder. Dermed ikke sagt at det ikke også er en værdig sag af bekæmpe den systematiske diskrimination af mænd eller homoseksuelle, eller folk af anden etnisk herkomst, eller en anden udsat gruppe, det hører bare ikke ind under feminismen. At bekæmpe diskrimination af kvinder er ikke det modsatte af at bekæmpe diskrimination af mænd eller drenge, som du jo f.eks. gør ved at skrive dette indlæg for at gøre opmærksom på at diskriminationen er til stede. Og nu er Danmark jo ikke det eneste sted i verden, man kan f.eks. se på nyheden fra Sauidi-Arabien hvor en kvinde der er blevet voldtaget er blevet idømt 200 piskeslag for at være sammen med mænd der ikke var en del af hendes familie (dvs. dem der voldtog hende). Det er jo helt, helt galt.

    Jeg kan anbefale feministing http://www.feministing.com .

  18. harning said

    Hej Codegirl
    Tror min mening ang. feminisme – ligestilling fremgår ovenover.

    Derimod forstår jeg ikke helt din henvisning til Saudi arabien.
    For det første:
    Som jeg har fået sagen oplyst handler det om en lov – der forbyder nogen noget – i dette tilfælde en kvinde at sætte sig ind i en bil med fremmede mænd. Kvinden er bekendt med såvel loven som straffen for at overtræde den.
    Alligevel vælger hun at bryde mod loven.
    Du føler måske at hun i kraft af voldtægten er blevet ”straffet” tilstrækkeligt og derfor også skal slippe for retsforfølgelse – jeg kan bare slet ikke se relevansen.
    Lad mig eksemplificere.
    I Danmark har vi en lov der siger, at jeg ikke må gå ind til naboen og udøve hærværk på alt indbo i dennes hjem – det vælger jeg så at gøre alligevel. Dagen før var jeg blevet voldtaget af en gruppe mænd. Vist er det synd for mig at jeg blev voldtaget (og jeg kan så vælge at retsforfølge eller ej) – men det friholder jo ikke mig for at blive retsforfulgt og givet straf og erstatningskrav for mit indbryd og hærværk!

    Der er således ingen sammenhæng med feminisme og den sag du henviser til, medmindre du er af den opfattelse at hun – fordi hun er kvinde- godt må bryde loven uden at blive straffet.

    At alle skal være lige for loven er for mig et almengyldigt koncept der ikke kan fraviges – bare fordi det er mere ”synd” for den ene kriminelle end for den anden. Heller ikke bare fordi vi ikke bryder os om den pågældende regl eller strafkonsekvens.

    Endelig må siges at da hverken du eller jeg er videre indsatte i Saudiarabisk lovgivning og retssystem – men alene kan diskutere en sag ud fra de få oplysninger som bliver præsenteret i medierne – er det et irrelevant argumentations eksempel!

  19. Det er selve loven jeg har noget imod. Det er den der er diskriminerende. Det er det kvindesyn der ligger bag sådan en lov som feminismen bekæmper. Det kvindesyn er forkert. Kvinder er ikke mænds retløse egendele. Denne kvinde er blevet straffet for at blive voldtaget. Jeg synes ikke at jeg behøver at have en højere eksamen i Saudiarabisk ret for at konkludere at det er helt uacceptabelt.

  20. harning said

    Men måske en almen kundskab om retssystemer, retstænkning og hvordan man undersøger og analyserer en sag………..

    Ps. For øvrigt ville jeg synes det var passende hvis både du og alle vi andre fejede for vores egen dør først – og sikrede reelt ligestilling for alle i vores eget land – før vi begynder at kritisere andre.

  21. harning said

    Tina har nogle rigtig gode synspunkter på sin blog, dem kan du finde hér:

    http://ordholder.blogspot.com/2007/11/femi-magt.html

    – Og Tina, jeg ville gerne have postet følgende kommentar til dit indlæg, men da din blog lige pludselig har bestemt sig for kun at give mulighed for mennesker med en Googlekonto at kommentere, og da jeg ikke kunne finde en mailadr til dig – så kunne jeg ikke. ØV. – Derfor kommer kommentaren her.:
    ”Kunne simpelt hen ikke have sagt det bedre selv 😀
    Hvor er det godt :D”

  22. @Harning: vi skal feje for vores egen dør, og for andres dør. Vi skal feje i hele verden. Hvis vi ser noget vi synes er forkert skal vi råbe op, ligemeget hvor det sker. Om de så er i din søns klasse eller et andet sted i Danmark eller i Saudiarabien eller i USA eller hvorsomhelst.

  23. harning said

    ”Hvis vi ser noget vi synes er forkert skal vi råbe op, ligemeget hvor det sker.”
    – Er jeg ikke umiddelbart uenig med dig i
    .
    – Men at på baggrund af uvidenhed og mediale floskler at råbe op, er i følge min opfattelse mere til skade end gavn.

    For mig sender det et budskab om at du råber op, bare for at råbe op. At du betragter dig selv – som mere værd end andre, altså at du alene vide – på baggrund af dine helt egne fordomme.
    Fordi uvidenhed i sagsspørgsmål, for mig gir inddtryk af utroværdighed. – En opfattelse som vel egentlig er rimelig gængs blandt folk i al almindelighed….

    Så hvordan uvidenhed fremmer din kamp for ”nyfeminismen” herhjemme (eller ude i verdenen) eller nogen som helst anden sag – kan jeg slet ikke se.

    Dermed ikke sagt at du ikke må have din egen mening om hvordan verdenen ser ud, det har vi vel alle – spørgsmålet er snarere hvordan denne mening bliver formidlet ud, og med hvilket formål.

    Som i dit svar på mit spørgsmål om hvad ”nyfeminisme” er. – Da havde jeg jo indledningsvis respekt for – at du ser verden anderledes end mig – og vægter andre ting end hvad jeg gør. 😀

    Indtil kommentaren om Saudi-Arabien, hvor min respekt og forståelse faldt drastiskt. – Og det er jo ærgeligt for din sag.

  24. Harning, tak for din kommentar og for henvisningen til min side.
    Jeg anede ikke, at det nu kun er folk med en google-konto, som kan kommentere på min blog. Det er da noget hø. Jeg ved heller ikke, hvad jeg gør ved det. Men mig bekendt er det da vist gratis at oprette en sådan, er det ikke? Så det håber jeg, at du og andre vil gøre. Jeg synes nok, at der har været så stille ovre hos mig de sidste dage.

    Ang. feminisme og ligestilling. Jeg må vist sige, at jeg går fuldt og helt ind for ligestilling, men jeg er meget skeptisk overfor feminismen.

  25. harning said

    Tina.
    Ja jeg var meget imponeret over din indlæg, som jeg ville kalde for ”fornuftens stemme” Det er sobert, velafbalanceret og får det hele med. 😀

    Ang. Din blog, så er det rigtigt at en googlekonto er gratis – jeg er imidlertid stor modstander af Googles ”overherredømme”, derfor vil jeg ikke have en.
    Men hvad med om du flyttede din blog ? Til wordpress fx ? 😀 Du kan bare importere hele din nuværende blog til en ny – så alle indlæg mv bliver… (uanset om det er til wordpress eller en af de andre udbydere)

  26. Well, jeg vil overveje dit forslag vedrørende flytning af blog. Er ikke superdygtig til de mere tekniske sider af sagen, så jeg skal lige overveje, om jeg tør gøre forsøget. Hvis nu noget gik tabt i processen……

  27. harning said

    Der kan jeg desværre ikke hjælpe dig, for jeg ved bare rent teoretisk at det kan lade sig gøre, men er praktsik IT-idiot 😀 – og vil bestemt ikke være skyld i at du mister noget undervejs, men synes da også det ville være vildt ærgeligt hvis din nuværende blog bare blir stille…

  28. @Harning: du må sådan set selv om du respekterer mig eller ej. Men selvfølgelig skal vi gøre mere end at råbe op. Som jeg forstår dig, så vil du hellere fokusere på det nære, dvs. det hvor man kan gøre andet end bare at protestere. F.eks. som i din søns klasse.

    Grunden til at jeg ser det som værdifuldt at gøre opmærksom på problemerne er jo at jeg er videnskabskvinde. Jeg ser det som en hel essentiel det af processen af få identificeret og defineret hvad problemet er. Feminismen handler om at forbedre kvinders vilkår over hele verden og derfor bør man naturlivis vide noget om de vilkår. Feminismen er kampen mod diskrimination og undertrykkelse af kvinder. Eksemplet er hevet frem fordi det illustrerer at et undertrykkende kvindesyn stadig eksisterer. Hvad er grunden til at kvinder ikke har frihed til at sidde i hvilkensomhelst bil med hvilkensomhelst person? Eksemplet illustrerer også, at selvom de mænd der angreb hende får deres straf, så får de samtidig medhold i at kvinden har gjort noget forkert, i og med at hun bliver straffet. De får dermed signalet at godt nok er vi uenige i jeres afstraffelsesmetoder, men I havde da ret i at hun opførte sig forkert.

    Herhjemme i Danmark må vi kvinder godt være sammen med fremmede mænd og sidde i deres biler, hvis det er det vi gerne vil. Det er således ikke et problem der har den store relevans for vores hverdag herhjemme, og på den måde kan jeg godt se hvorfor du protesterer over eksemplet. Herhjemme er diskriminiation ikke vedtaget ved lov, så langt er vi dog nået. Men feminismens mål er jo netop af give alle kvinder den samme frihed til at leve deres liv som vi selv har. Derfor flytter fokus meget naturligt hen på steder hvor kvinder er meget mere undertrykte en i Danmark. Men jeg giver dig ret i, at fokus også bør være på vores egen hverdag.

  29. harning said

    Codegirl
    Meget bedre 😀
    Selv om jeg stadig synes vi skal feje for hvor egen dør først.

    Jeg har nogen gange joket om, at jeg skulle gå strøget ned – nøgen på nær et tørklæde, bare fordi jeg gerne ville vide hvad folk (og feminister) ville synes var værst: At jeg var glad og stolt og gerne udstillede min nøgne krop til savlende mænds fornøjelse – eller at jeg udtrykte min frie vilje til selv at vælge at bære tørklæde 😀

    Og sådan er der så meget. – Lige som du nok også har set i mine kommentarer ovenfor- eller læst i ordholders indlæg – så er en kvindes individuelle mulighed for selv at vælge det væsentligeste, og til tider bliver denne vilje så sat i bur – af netop feminister.

    Hvorfor jeg atter en gang må påpege, at det er ligestilling for alle – ikke kun særlige rettigheder til bestemte kvinder der er det væsentlige. Såvel herhjemme som i udlandet.

    Ps. Godt nok er det ikke forbudt ved lov herhjemme, at sætte sig ind i en bil med fremmede mænd – men hvis det havde været min datter der havde opført sig så åndsvagt – så havde jeg klart straffet hende med stuearrest udfra en betragtning om; at hvis hun ikke kan finde ud af at tænke og tage ansvar for sig selv når hun færdes ude – så måtte hun sgu blive hjemme.
    ( for hvor mange gange fortæller vi som forældre ikke vores børn at de ikke må sætte sig ind i en fremmeds bil?)

  30. @Harning: kvinden var 19 år og gift og havde en affære med den mand der ejede bilen. Han var ikke fremmed i den forstand. Bilen blev angrebet af to mænd, der kørte den ud et sted hvor to andre mænd kom til og voldtog både manden og kvinden der havde affæren. Det havde været svært med stuearrest i dette tilfælde.

    Jeg har det svært med tørklæderne. Det er et problem hvor jeg kan se begge sider af sagen. Tilgengæld forbeholder jeg mig ret til at mene at min krop er min og hvis jeg har det bedst med at holde den skjult så gør jeg det. Og det kan jeg sagtens være stolt af, jeg definerer nemlig mine egne grænser og det er det der er det væsentlige. Desuden mener jeg at jeg har ret til at bevæge mig rundt i verden uden at blive konfronteret med nøgenhed. Jeg har nemlig også ret til at være blufærdig.

  31. harning said

    😀
    Lader til at vi har fået to helt forskellige historier fortalt af medierne… Og jeg ved godt at hun var 19 – men det var vist ikke helt min pointe.

    Ang. din ret til blufærdighed,så er den jo netop defineret udfra din egen blufærdighed – ikke min, og skal din blufærdighed så være den der sætter retningslinjerne for hvor alles grænser går?
    Hvad nu hvis min blufærdighed netop gjorde, at jeg ønskede at gå i burka – og følte mig blufærdighedskrænket hvis andre ikke gjorde?

  32. @Harning: jeg læste historien på BBC’s hjemmeside, det kan være at den er blevet fortalt anderledes andre steder.

    Det med blufærdigheden er jo et udemærket eksempel på hvorfor det er svært at finde ud af hvad man skal mene. På den ene side har du ret i at det ikke er min blufærdighed der skal sætte retningslinierne. På den anden side er samfundets opgave at tage hensyn til alle, både dem der har lyst til at rende nøgne rundt, og dem der ikke har lyst til at se på at folk render nøgne rundt. Derfor synes jeg det er en udemærket ide at have en forbud mod blufærdighedskrænkelse, men vi på den anden side har vores strande hvor det er acceptabelt at være halv eller helnøgen. Man kan enten opsøge eller undgå strandene, alt efter præference.

    Udfordringen er jo at lave et samfund hvor vi alle kan finde et sted at være hvor vi føler os godt tilpas. Jeg har noget imod det kvindesyn at kvinder er så fristende for mænd at hvis de ikke dækker sig helt til kan mænd ikke styre sig. På den anden side: hvis jeg føler mig bedst tilpas i burka, så skal jeg havde lov til at gå rundt og ligne et telt. Og så igen: er det okay at give små piger det indtryk at deres kroppe er noget der skal dækkes til? Bliver de gladere og får en bedre tilværelse end de små piger der ikke har fået sådan en besked? Eller kan den slags betragtes som et systematisk psykisk pres der tjener til at holde kvinder nede? Man bliver nødt til at spørge den enkelte kvinde hvad burkaen betyder for hende.

    Jeg vil gerne bevæge mig hen mod et samfund hvor kvinder selv har lov til at definere hvem de er, og ikke ligger under for bestemte sociale normer som begrænser deres udfoldelsesmuligheder. Men at det er svært at finde ud af hvad man skal gøre for at opnå det mål er der vist ingen tvivl om.

  33. harning said

    Jamen-ved kun at tillade en vis form for nøgenhed på badestrande- gør vi så ikke netop det? altså :
    ” give små piger det indtryk at deres kroppe er noget der skal dækkes til? Bliver de gladere og får en bedre tilværelse end de små piger der ikke har fået sådan en besked? Eller kan den slags betragtes som et systematisk psykisk pres der tjener til at holde kvinder nede?”

    Hvorfor er vores ”dresscode” bedre?

    Din afslutende bemærkninger kunne jeg ikke være mere enig i – hvilket også er en af årsagerne til at jeg synes vi skal feje foran vores egen dør først. Det er nemlig vanskeligt nok, uden også at gøre noget i andre dele af verdenen – hvor lov, kultur og almene sociale normer er så ganske anderledes. Og så længe vi ikke selv har fundet ud af at skabe et ideelsamfund, der virker for alle individer – synes jeg ikke vi kan tillade os at diktere andre hvad de skal, for som sagt: Det er svært nok i forvejen.

  34. harning said

    Hey Codegirl
    Apropos nøgenhed, har du set det her? – Og hvad synes du om det?

    http://avisen.dk/toploese-kvinder-taber-sag-hos-ombudsmand-011207.aspx

  35. For nu at køre lidt mere ud ad den tangent, som her er blevet slået an vedrørende retten til at gå klædt – eller afklædt – som man lyster, så synes jeg, at vi i adskillige år havde en fin balance her i Danmark, hvad den sag angår: Fremvisning af seksuelt relaterede attributter, dvs. kønsdele og barm var ikke velset, og vistnok heller ikke tilladt, i det offentlige rum. Undtaget var visse strande og naturistområder. Bortset fra det, kunne man klæde sig så outreret, som man selv fandt for godt.

    Men nu, i takt med den stigende indvandring af mennesker fra kulturer, der er væsensforskellige fra vores, er det pludselig kommet til debat, hvordan man kan tillade sig at gå klædt blandt andre mennesker. Det handler jo ikke om det elendige tørklæde eller de rædselsfulde burkaer i sig selv. Det handler om den holdning, som disse beklædningsgenstande er et udtryk for (hvilket blot bekræftes af muslimernes vægring mod at aflægge dem). Det drejer sig ikke blot om en religiøs holdning, for vi har (på godt og ondt) religionsfrihed i Danmark, men om den farlige cocktail, som hedder en politisk/religiøs holdning. Integrationsministeren taler for muslimske kvinders ret til at bære tørklæde (og burka, vil jeg antage) uden at tage nævnte bagvedliggende holdninger seriøst. Det er foruroligende naivt, mener jeg.

    Hvis jeg vælger at bosætte mig i et muslimsk land, kan jeg blive nødt til at følge skikkene der og bære sådanne klædningsstykker. Visse steder vil jeg formentlig også være nødsaget til at undlade at bære det kors, som jeg til tider går med om halsen. Jeg tør slet ikke tænke på følgerne, hvis jeg i et muslimsk land nægter at klæde mig, som kvinderne der klæder sig, eller hvis jeg fastholder min ret til at bære mit kors.
    Men hvorfor skulle jeg også gøre det? Hvis jeg vælger at bosætte mig et sådant sted, så må jeg være indstillet på den gode gamle regel, der hedder: Skik følge eller land fly!
    Det er måske værd at tænke på.

  36. harning said

    Tina
    Land følge eller land fly, er vi vel ikke uenige om. Men du får jo faktiskt lavet en pointe når du siger, at du ville følge et andet lands regler – hvis du opholdt dig der.
    For det er jo lidt det jeg mener når jeg siger til Codegirl, at vi ikke kan tillade os at diktere hvad andre lande skal.

    – I sammenhængen med tørklæde eller ej kan jeg henvise interesserede til Lene Kofoed Nielsen der har skrevet en hel del om politiskt aktive-islamiske storbykvinders insisteren på at bære tørklæde. – En spændende anskuelse, der ligger meget langt fra den vi herhjemme konsekvent antager om tørklædet, som alene udtryk for undertrykkelse. Og som under alle omstændigheder nuancerer debatten en hel del 😀

    (ps Tina – fik du min blogkommentarmail?)

  37. Ja, jeg fik din mail – og mange tusind tak for den! 🙂

    Lene Kofoed Nielsen har jeg vist ikke læst, men jeg er klar over, at en del muslimske kvinder selv hævder, at de føler sig mere trygge, når de bærer tørklædet – og at de i det hele taget ikke oplever det som kvindeundertrykkende.
    Hvad angår kvinders ‘ret’ til at bære tørklæde i de muslimske samfund, som de kommer fra, så vil jeg ikke anfægte den, selvom jeg rent personligt stiller spørgsmålstegn ved, om ikke den af dem anførte tryghed skal ses i lyset af, hvordan hele det muslimske samfund iøvrigt hænger sammen – kønspolitisk, politisk og religiøst.
    Ønsker jeg f.eks. at være i fred for mænds blikke, så vælger jeg også en helbadedragt på stranden, fremfor bikinitrusser og ingen top.

  38. harning said

    Godt mailen kom frem (min almindelige mail var nemlig i uorden, så jeg var lidt i tvivl).

    Uha ja, selv om vi nu vist er ved at havne meeget langt væk fra kontekst, så kunne jeg nogen gange selv godt tænke mig, at dække mig helt til i burka, lagn, telt what ever – bare for at kunne kravle rundt i min helt egen anonymitet og studere alle andre 😀

  39. Anders said

    Är du släkt med Anderz Harning?

  40. harning said

    Hej Anders och välkommen till min blog. 😀
    För att svara lika kort – som du frågar.
    Ja, det är jag. 😀

  41. MANDEN said

    God artikel Harning!
    Men debatten her på siden kørt helt af sporet, og igen bliver de drenge som din oprindelige artikel handlede om glemt.IGEN har kvinderne fået ordet!Jeg er helt enig med dig i, dine betragtninger om, at drengene ignoreres og hånes i skolen. Dette fortsætter i virkligheden,som også set her på siden, og det må stoppes! Mænd og kvinder er forskellige. Vi er født forskellige og jeg vil ikke! at min søn skal tro, at forskellighed er forkert. Jeg tænker anderledes end min kone. Min søn tænker anderledes en en pige, men det MÅ IKKE betyde at hans måde at tænke og føle på er forkert!I en kommentar skriver du ”En samlingsbog for voksende drenge – skrevet til drenge – vil derfor være min opfordring til enhver kompetent skribent derude”
    En god ide! Men har du eller nogen af de andre her på siden et konkret forslag til hvem?

  42. harning said

    Hej Manden, tak for rosen og velkommen til. 😀
    Du har helt ret – jeg har tilladt tråden at komme væk fra kontekst. Min eneste undskyldning er, at jeg så vidt muligt vil lade folk komme til tale og måske også at mændene (som dig) stort set har holdt sig væk – hvilket har muliggjort og åbnet op for en anden drejning af feminismesnakken.

    Desværre kan jeg ikke komme på nogen konkret skribent som kunne tænke sig at påtage sig opgaven, men vil tænke lidt nærmere over det og samtidig opfordre andre at gøre det samme – for selv om emnet ligger mig varmt om hjertet så synes jeg nok ikke at fx jeg som kvinde er det mest oplagte emne i lige netop dette tilfælde. (også en slags kønsdiskriminering. 😀 )

    (og interessant site- som jeg også vil se nærmere på- selv om det ikke er for kvinder. 😀 )

  43. […] Så idag kan jeg konstatere at der er nogle som har været inde for at læse mit indlæg om statsreguleret kønsdiskriminering – oversat til […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

 
%d bloggare gillar detta: