Harning

Resursskola=Elitskola?

Posted by harning på februari 26, 2010

Min sons stackars morfar dog i tron att den svenska skolan hade utvecklats till ett studium i navelbeskådande flummig okunskap och med det för honom sannolika ändamålet att: ”…. starka krafter inom Det nya frälset,……..,byråkratin, ser fram mot de sötebrödsdagar då folket äntligen är förvandlat till stumma lealösa lätthanterliga analfabetiska kräk?”

Så fel han hade!
För visst kan det omedelbart se ut så, i alla fall om man bara ser på den vanliga grundskolan – den där alla de normala barnen går. Vad han och många andra med honom inte  visste då och fortfarande inte vet är att parallellt med denna vanliga skola så har små elitskolor vuxit fram.
En av dessa är Fosie Resursskola-Lindängen.
När min son blev erbjuden plats i resursskolan  trodde jag det betöd att han skulle få extra hjälp och extra lärarresurser eftersom han har dyslexi och ad-hd.
Men så är det inte alls.
Ordet resurs har inget med lärarna att göra – men däremot med de särskilt resursfyllda eleverna som här samlas i små elitiära grupper långt bort från de dumma och vanliga och normala eleverna.
Jag borde förstås ha insett att det var min sons intelligens* som var anledningen till hans skolplacering, men det gjorde jag inte – inte förens nu när de nationella proven börjar.
För i den vanliga normala skolan anser man nämligen att eleverna är så dumma att de måste ges tid; att läsa, fördjupa sig och diskutera det nationella provets texter på förhand. – Varemot de på den elitiära resursskolan i Fosie har beslutat att deras elever är så duktiga att de inte behöver se texterna överhuvudtaget.
Så morfar hade fel;
Det finns visst plats för  intelligenta kunskapshungrande barn i den svenska skolan.
Barnbarnet är ett av dem: eliten, de resursstarka,dyslektikerna de som varken behöver förbereda sig eller ges extra tid vid provtillfället.
©Harning
*(eftersom han har en IQ på 160)
Også bragt i Dagen skola
About these ads

6 svar to “Resursskola=Elitskola?”

  1. Det kunne jo også tolkes som en ”mindre bevidst” handling, der styrker et verdensbillede gennem selvbekræftende forventninger. Selv om mange ikke direkte vil indrømme det, ageres der jo desværre ofte ud fra misforståelsen af ”særlige behov” (dysleksi og andet) som en slags dumhed. Altså er der ikke grund til så ”spilde tiden” på høje forventninger; hellere opfylde institutionens primære mål – at få skolepligten overstået i fred. :->

  2. harning said

    Lige denne gang, så var det desværre en bevidst handling – forstået på den måde at læreren* bla. helt undlod at give eleverne den forberedelsestid som de havde ret til(og som ”normale” elever også får).

    Men ellers er det da rigtig nok, at børn i specialklasser og med særlige behov fortsat behandles som om de var idioter selv om det ikke er deres hjerne der fejler noget. FX, ledte jeg efter en efterskole til min søn på et tidspunkt men måtte opgive da de eneste som kunne tage sig af unge med hans behov samtidig erklærede at de ikke tilbød afgangseksamen! Jamen…

    * Efter sigende på baggrund af rektors anbefaling

  3. Donald said

    Jeg synes din ironi er svær at forstå. Der er et behov for skoler til begavede børn og der er behov for at ændre folkeskolen totalt for at almindelige børn kan lære noget uden at blive forstyrret af urolige elementer. De vanskelige børn skal vi lære at klare på en anden måde, og det er ikke klasserumsundervisning, som er løsningen.

  4. Tjah… ”laveste fællesnævner” betyder jo at der ikke arbejdes ud fra en antagelse om at ”særlige behov” er forenlige med kravene til en afgangseksamen. Tænk hvis skolerne tænkte i at de ressourcestærke skulle have lov til et ekstra højt tempo, med eller uden behov for støtte til at holde retningen… Sådanne forslag bliver jo typisk ikke vel modtaget :-D

  5. harning said

    Mon ikke det er en sproglig forbistring Donald? For jeg synes ellers selv at ironien var soleklar i at resurser var lige med resursefyldte elever og at ingen særlige hensyn til børn med særlige behov men tværtimod mindre hensyn end til ”normal”elever var ensbetydende med at disse elever måtte være særlig intelligente….

    Derudover er jeg da helt enig med dig i at der er brug for skoler til alle børn med hver deres behov og jeg mener også klart at alle ville klare sig bedre hvis de fik undervisning efter evner/kundskaber/niveau fremfor efter biologisk alder.

  6. harning said

    Jeg er så træt af laveste fællesnævner! Hvornår skal vi dog indse at skolen og verden kunne blive så meget mere spændende hvis vi arbejdede ud fra individets højestenævner? Og nej, sådan nogle forslag anses desværre ikke for at være politisk korrekte og jeg kan ikke begribe hvorfor ikke? Det at nogen er gode til noget og andre til noget andet burde jo netop være en resurse. :-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: