Harning

  • Mest læste de seneste 48 tim

  • Add to Technorati Favorites
  • Kommentarpolitik

    Vær venligst opmærksom på, hvordan du formulerer din kommentar. Kommenterer der kan anses for injurierende eller som på nogen måde kan ophæve kilders anonymitet, eller som krænker andre menneskers privatliv vil ikke blive publiceret.
  • Ophavsret

    Ophavsretten til min blogs indhold tilhører iflg. lov om ophavsret mig. Korte tekststykker kan naturligvis citeres, når kilden, herunder mit navn, klart anføres. Hvis du ønsker at gøre brug af mine tekster på anden vis, kan dette ske efter skriftlig aftale.
  • En tanke…..

    ”Sociala grupper skapar avvikelse genom att skapa de regler vilkas överträdande bildar avvikelse, och genom att applicera dessa regler på särskilda människor och stämpla dem som avvikare." Howard S Becker
  • Og én mere

    ”Først kom de for at tage kommunisterne, men jeg protesterede ikke, jeg var jo ikke kommunist. Da de kom for at arrestere fagforeningsmændene, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke fagforeningsmand. Da de spærrede socialisterne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke socialist. Da de spærrede jøderne inde, protesterede jeg ikke, jeg var jo ikke jøde. Da de kom efter mig, var der ikke flere tilbage til at protestere.” Martin Niemöller
  • Sider

  • Meta

Barn tvunget til at sidde i sit eget pis

Posted by harning på november 3, 2009

Det startede ellers så godt; da lille Malthe* forventningsfuldt,spændt og en lille smule genert mødte op for endelig at begynde i skole ligesom storebror. Malthe var glad for sin skole og sine klassekammerater og hans forældre trygge i deres overbevisning om at den danske folkeskole levede op til alle løfter om et ligeværdigt og respektfuldt menneskesyn…..indtil den dag hvor Malthes mor blev ringet op af klasselæreren. Hvorfor?

Jo, for lille generte  Malthe havde siddet stille i klassen, lyttet til hvad de andre børn havde at sige, pænt gjort som læreren havde bedt ham om, samtidig som han bare sådan skulle tisse. I kender det sikkert selv, skal man så skal man, og Malthe som jo desuden bare er 6 år han skulle virkelig.

Men lille Malthe, som jo er godt opdraget, ville absolut ikke forstyrre læreren og holdt sig derfor så godt han kunne, og da han simpelthen ikke kunne holde sig  længere, rakte han forsagt hånden op, ventede pænt til det blev hans tur og spurgte så om han ikke nok måtte have lov til at gå på toilettet.

Nej! Det må du ikke!

Var lærerens svar.

Og Malthe, som jo er en smule genert, og vel også en lille smule bange for læreren, gjorde som læreren sagde. Han blev siddende. Og tissede i bukserne. Nu skulle man jo tro at læreren straks ville have indset at hun var gået for vidt og derfor havde skyndt sig med at hjælpe lille Malthe.

Men nej…

Læreren beordrede Malthe til at blive siddende på sin stol. I sit eget pis. Udstillet. Ydmyget. Krænket. Hvorefter læreren ringede til Malthes mor og sagde til hende at Malthe måtte blive siddende dér. På stolen. Alene.Udstillet.Ydmyget.Krænket.

***

Den stakkels lærer er selvfølgelig efterfølgende blevet tilbudt psykologhjælp. Malthe derimod, som jo faktisk er offeret og den som er  blevet krænket, ydmyget og hængt offentligt til skue i skolens  gabestok har lige så selvfølgeligt- intet sådant tilbud fået.

***

©Harning

Hvis du vil vide hvordan skolen for øvrigt har håndteret den uacceptable tilsidesættelse af børnekonventionen som Malthe blev udsat for, så følger en opdatering i kommende indlæg.

* (Anonymiseret idet moderen er bekymret for at offentliggørelse vil indebære repressalier mod hendes barn fra skolens leder)

En folkeskole i superligaen?
About these ads

25 svar to “Barn tvunget til at sidde i sit eget pis”

  1. jensdrejer said

    Jeg er dybt chokeret over den historie! Det er så absurd og urimeligt…. at jeg slet ikke ved hvad jeg skal skrive. Den oplevelse glemmer barnet jo aldrig! Og læreren får psykologhjælp? Hvorfor? Han/hun skulle da have…. ja, jeg ved ikke rigtigt hvad vedkommende skulle have. Egentlig synes jeg at en fyreseddel ville være ok. Det værste er da, at drengen får lov til at sidde i sit eget pis. Det var den del som chokerede mig – at læreren ikke engang indser sin egen fejl og prøve at rette lidt op på. Jeg er målløs!!!!

  2. harning said

    Også jeg Jens. :-(
    Og en fyreseddel synes jeg også havde været på sin plads!
    Alternativt en årelang sygemelding med tilhørende terapi og hvad der ellers skal til for at ændre et så forkasteligt menneskesyn.
    Selv ville jeg have indgivet såvel politianmeldelse som underretning til socialforvaltningen hvis noget tilsvarende var overgået mit barn – hvad Malthes forældre ser sig nødsaget til at gøre i dette tilfælde melder historien endnu ikke noget om…

    Jeg ved ikke hvorfor læreren fik psykologhjælp, men jeg håber da at det skyldes at skolen anså en smule selvreflektion for nødvendig….

  3. Bjarne Hansen said

    Horribelt!

  4. silhuet said

    Det kan ganske simpelthen ikke være sandt. det er jo udtryk for en fuldkommen mangel på respekt for barnet – og det fra en lærers side????
    Der må være tale om et menneske (læreren) som har alvorligt – ALVORLIGT – brug for at lære sig selv at kende.
    – Hvis ikke det var fordi der var et barn der blev uskyldigt offer, ville jeg næsten have ondt af læreren. Tænk at være så afstumpet, så angst for egne fejl, så grotesk rigid i sine principper, så….så…ussel??Men nu kom der et barn i klemme, og så er jeg primært rasende. Forarget. Og fyldt med afmagt!

  5. Susan said

    Hvorfor i alverden får læreren psykolog hjælp? For at lære ham/hende at opføre sig mere respektfuldt (vist ikke et ord, men du forstår nok hvad jeg mener)?

    Stakkels stakkels lille dreng, jeg håber forældrene selv tager initiativ til at give ham psykolog hjælp, for han har jo absolut intet forkert gjort.

  6. harning said

    Enig Bjarne.

  7. harning said

    Jeg er ked af at sige det Silhuet – men det er skam sandt. Og også jeg sidder og leder efter min egen medfølelse for læreren.., men må desværre erkende at så godt et menneske er jeg bare ikke. :-(

  8. harning said

    Respektfuldt er da et glimrende og endda et særdeles passende ord Susan. :-)
    Som tidligere nævnt aner jeg ikke hvorfor læreren blev sendt til psykolog, men jeg vil tillade mig at naivt håbe på det bedste.

  9. Susan said

    Medfølelse med læreren? Ikke her. En ting er at sige nej til at drengen må gå på toilettet, det kan give en masse uro, hvis ungerne hele tiden render på toilettet i timerne. Så at læreren prøver at lære dem at tisse af i frikvarteret er fint nok.

    MEN – at straffe en lille 6 årig dreng fordi han ikke kan holde sig er IKKE i orden. Hun skulle have taget ham med på kontoret og fundet noget tørt tøj til ham som han kunne have på indtil hans forældre kunne hente ham. Snakke med ham om at det er hvad der sker og at han jo skal huske at tisse i frikvarteret inden timen starter og have trøstet ham.

    Så nej ingen medfølelse med læreren fra mig overhovedet.

    (Min datter kom faktisk til at tisse lidt i bukserne engang i 1. klasse fordi hun ikke kunne holde sig – læreren havde samme politik, ingen toilet besøg i timerne, men der var selvfølgelig ingen straf hvis ungerne kom til at tisse i bukserne, ydmygelsen over at have tisset i bukserne var jo mere end nok. Min datter lærte derefter at gå på toilettet i frikvarteret)

  10. harning said

    Jeg er delvis enig med dig Susan, for selvfølgelig bør børnene lære at gå på toilettet i frikvarteret.
    Men når det er sagt så synes jeg ikke at det berettiger til et nej på en pæn forespørgsel fra en lille tissetrængende dreng – det er noget helt andet med større børn og unge som dels har bedre blærekontrol dels kan finde på at bruge toiletbesøg som undskyldning for helt andre ting. – Og dog… uro eller ej,store eller små børn, grundantagelsen må alligevel være at hvis nogen beder sig undskyldt fordi de skal på toilettet så er det en helt rimelig grund.

    (Uha, ja, ydmygelsen ved at have kommet til at tisse i bukserne må være mere end nok – heldigvis lader det da ikke til at have givet din datter bestående mén. :-) )

  11. harning said

    For god ordens skyld:
    Da en ansat i skolens fritidsordning blev bekendt med situationen, styrtede han lille Malthe til undsætning. :-)

  12. Dorthe said

    Jeg er målløs!!!! Det kan ikke være rigtigt, at nogen behandler børn sådan i dagens Danmark anno 2009!!!!!!

  13. Yeliz said

    Groteskt!

  14. harning said

    Hej Dorthe og velkommen til. :-)
    Du har ganske ret – det lyder uværgelig som en historie fra 40`ernes kummerligeste institution.

  15. harning said

    Hej Yeliz og velkommen til. :-)
    Og ja, det er groteskt.

    (Jeg ved ikke om det er med vilje, men du har slået den funktion fra som tillader folk(mig) at trykke på dit navn og komme videre til din blog)

  16. dax2 said

    Dårligt igang kræver så meget efterarbejde.

    Hvordan fortæller vi Malthe, at han er velkommen og at han bare skal gå ud og tisse – og til syvende og sidst, at han skal være velkommen til at deltage i samfundets opbygning af regler?

    At han er den, for hvem skolen er bygget (og ikke omvendt?)

  17. Sagen kunne inspirere til at overveje om det er udtryk for lærerens sædvanlige taktik. At prøve at styre gennem at udøve sin magt, og blot eskalere når det viser sig at det var en fejl. Derved opnås at kunne fastholde egen illusion om at eleverne blot er ude på at lave uro.

    Og jeg synes virkelig at sådan en lærer kunne fortjene en offentlig gabestok. I overført betydning at få lov til at sidde i sit eget pis.

  18. harning said

    Dax
    At forklare og overbevise børnene om at det er dem skolerne er bygget til og ikke omvendt undrer jeg om overhoved er muligt under det nuværende folkeskolesystem?

  19. harning said

    Som observation, undervisningsmateriale og refleksion synes jeg ligesom du Tosommerfugle; at sagen kunne anvendes som inspiration og forståelse for såvel magtmekanismer og konflikthåndtering, og ikke bare for den enkelte lærer men også for andre (indledningsvis vel gerne på den pågældende skole).

    Og vist kunne en sådan lærer fortjene sin egen offentlige gabestok, men omend jeg ikke er et godt nok menneske til at ligefrem have medfølelse for læreren – så ville en sådan offentlig gabestok overskride min egen opfattelse af etik og hensigtsmæssighed.

  20. dax2 said

    Jeg frygter, at du har ret Harning, men jeg ville alligevel gerne forsøge at tænke et andet system. Det, der kommer tættest på, er noget, der ligner ”Summerhill”, som A.S.Neill fik det til at se ud.

    Man kunne begynde med at tænke nyt: Biblioteker, byggelegepladser og håndværkshuse (og måske skovhuse) med klasselokaler, hvor man møder op, efter at man *selv* har meldt sig til ”kurser” (altså frivilligheden og morskaben i højsædet).

    Man taler ligefrem om en ”fun factor”. Der er også en ”situated learning” teori, som prøver at ”bevise” eller påpege, at den almindelige skoleform oftest er umulig som læringsmetode (ineffektiv) og at det er derfor at der er mange som går igennem skolen uden at lære noget. Professionelle lærer ved at være sammen med andre professionelle.

    I den konkrete (anonymiserede) sag bør man tage fat, grundigt, og tilbyde Malthe en anden skole og en anden lærer og fjerne lærerinden (evt. forflytte til anden skole).

  21. Lærerens adfærd i denne situation er naturligvis dybt uacceptabel. Heller ikke jeg begriber, hvorfor netop hun skal have psykologhjælp. (I øvrigt mener jeg, at der er gået inflation i det med psykologhjælp de seneste år: Man kan dårligt slå sig selv over fingrene med en hammer uden at skulle have krisehjælp, men det er en anden historie.)
    Jeg føler med lille Malthe. Som Morten Nielsen engang skrev: ”Had og hån og trusler, det kan et menneske ta’- men ikke det, nej aldrig: Det at grines a’…”

  22. harning said

    Selv om jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen iforhold til hvorledes børn lærer og bedst tilegner sig viden Dax, så mener jeg dog at Summerhill er en smule for laissez faire. Ikke bare rent læringsmæssigt, men også fordi jeg mener at det er hensigtsmæssigt at give vores børn en vis fælles grundviden, men vist bør det primære være frivillighed og morskab – en opgave jeg heller ikke mener er umulig for lærerne idet vi jo ved at der findes fantastiske lærere derude som faktisk kan motivere og engagere børn i fag som de end ikke vidste eksisterede.

    (apropos så så jeg et kort indslag i fjernsynet for nylig om en nystartet skole der vist nok hed ”den demokratiske skole”? Umiddelbart virkede det til at den byggede på Summerhillprincipper, men da det bare var et kort indslag så ved jeg ikke ret meget mere)

    (ang den konkrete sag, så er der et indlæg på vej om hvorledes sagen er blevet håndteret, jeg har bare ikke haft tid, men det kommer. :-) )

  23. harning said

    At der synes at være gået inflation i psykologhjælp kan vi vist kun være enige i Tina.
    For selv om jeg forsøger at indtale mig, at hvis noget er et problem for nogen, ja så er det et reelt problem – så finder jeg det til tider ganske vanskeligt at acceptere at helt almindelige livs”kriser” skal behandles.

  24. Per Jørgensen said

    Sejt !

  25. harning said

    Hej Per Jørgensen og velkommen til. :-)

    Jeg vil tillade mig at tænke mig det bedste om din kommentar……

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: