Harning

EP resultat – et slag mod overvågningssamfundet

Posted by harning på juni 8, 2009

Som mange af jer andre derude, stemte også jeg ved EP-valget og da jeg heldigvis er stemmeberettiget i Sverige betød det at jeg kunne sætte mit kryds ved det eneste parti som jeg mener reelt arbejder på  at sikre individets integritet og hjemmets ukrænkelighed fra overvågnings og stikkersamfundets magthavere. Nemlig Piratpartiet.

Stor er således min glæde idag, hvor jeg kan konstatere at Piratpartiet med sine 7,1% af stemmerne gik forbi flere af Sveriges ellers etablerede partier, så som V, C og Kristdemokraterna og dermed har formået at sende at klart signal til “gammelpolitikerne” om at ikke alle vil tolerere overvågning, censur og andre integritetskrænkende tiltag, ligesom jeg må formode; at fordommen om at det kun er unge fildelende fyre i lumre indelukkede colasejlende værelser nu er blevet gjort grundigt til skamme.

©Harning

Læs også:

Politiken har en udmærket artikel hvis du vil vide lidt mere om PP

Det skulle være så frit OG  Danmark anklages for censur

Piratpartiet mot Bryssel og SVD
tyskerne tænker sit
Jagter svensk politi en hel generation?
JAMEN!

(Vær venligst opmærksom på at PiratPartiet og The Pirate Bay ikke er det samme.)

13 kommentarer to “EP resultat – et slag mod overvågningssamfundet”

  1. [...] EP resultat – et slag mod overvågningssamfundet [...]

  2. toogfyrre said

    Så mangler vi bare at få resten af europa med på den vogn. Sverige klare den nok desværre ikke alene. :(

  3. harning said

    Hej toogfyrre og velkommen til. :-)
    Du har nok ret i at svenskerne ikke klarer den alene, men heldigvis findes der også røster i andre europæiske lande som vel nok vil vokse sig større de nærmeste år og lidt har trods alt også en slags ret.
    Derudover vil jeg virkelig ønske at der kommer lidt mere gang i det danske piratparti, faktisk ville jeg ønske det så meget at jeg endda har leget med tanken om at flytte tilbage til DK alene med det formål at sætte lidt fut i fejemøjet, så at sige. :-)

  4. dax2 said

    Navnet Piratpartiet skræmmer mange, selv om det er et modigt brand.

    Måske kunne de få lidt flere stemmer ved at kalde sig “Privat-partiet”.

  5. harning said

    Helt enig Dax, navnet sender forkerte associationer til store dele af befolkningen – omvendt så synes det jo at være et hit blandt de unge hvis sprogbrug/sprogforståelse er en lidt anden, men “Privat-Partiet” synes jeg faktisk lyder lidt genialt og betydeligt bedre beskrivende. :-)

  6. perolofdk said

    ..jeg er lidt skeptisk, ikke mod partiets program, men mod både navn og dets begrænsning af fokus. At skabe opmærksomhed om et problem er dog en vigtig del af det politiske liv, og der er jo ingen der siger, at et parti skal eksistere evigt, hvis det kan få så meget opmærksomhed, at projektet overtages af andre…

  7. harning said

    Til den ene side mener jeg som du Per-Olof at piratpartiet måske vil have udtjent sit formål hvis andre overtager projektet, til den anden side mener jeg at personlig integritet er så væsentligt et grundlag i et frit og demokratisk samfund at jeg egentlig synes det er fint med et part som kan holde fokus på netop dette ene område.

  8. Reelt synes jeg at enkeltsags-“partier” som Piratpartiet med stor tydelighed illustrerer hvor lidt det såkaldte repræsentative demokrati har at gøre med at det skal kaldes for folkestyre. Der er da mange områder som kunne fortjene at nogen holder fokus på det, men det er jo pr. definition ikke muligt med partier nok til at kunne repræsentere de mangfoldige personlige mix af hjertesager. Og det bliver ikke bedre af partier, der afholder sig fra at mene noget om det meste.

    Vi har et stadig ekspanderende embedsmandsvælde, og politikerne fjerner sig mere og mere fra at andet end at agere på populistiske enkeltsager. Embedsmandsvælde passer god sammen med jurister, og det er jo tydeligt at de gammeldags copyright-holdere er dygtige til det juridiske spil. Copyrights er blevet til et finansielt produkt, som handles for mange penge, hvor kunstnerne blot er en beskeden top på kransekagen.

  9. - jeg tror mediebilledet af EP, som Piratpartiet reagerer på og så virkeligheden i det daglige arbejde er ret fjernt fra hinanden. Jeg vil tro, den valgte får det som Jacob Haugaard, da han havnede i Folketinget. Alene at holde Piratpartiet adskilt fra Pirate Bay vil være en uløselig opgave.

  10. perolofdk said

    - Kilroy was here -

  11. harning said

    Hehe. :-)
    Dejligt at se du ikke er blevet helt væk i sommeren Per-Olof. :-)

  12. perolofdk said

    - nogen arbejder bedst på højtryk under lavtryk med sit udtryk – :-)

  13. harning said

    Hvor er du kvivk, det samme kan vist næppe siges om min hjerne pt. :-)
    Nu er jeg off to picnic :-)

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

