Harning

Bøger,bøger,bøger, og atter bøger…

Posted by harning på januar 25, 2009

Lige nu befinder jeg mig i den, for mig, yderst bizarre situation at jeg ikke har læst mere end et par af slagsen den seneste måned. Ikke fordi jeg ikke har haft tid eller fordi jeg ikke har haft nogen bøger at læse – nej problemet synes at være at jeg pt har usædvanligt mange ulæste bøger liggende og at jeg derfor bare ikke kan finde ud af at vælge… For hvordan vælger man hvilken man skal læse først? Resultatet er at jeg er begyndt på adskillige, dog uden rigtig at læse nogen af dem færdigt – hvilket sikkert ikke er så underligt for det er svært at blive grebet af syv bøger på én gang….

Så hvad gør jeg? Hvilken af dem starter jeg med?

Jeg har:

  • Kit Whitfield:Nattvakt
  • John Grisham: Den samvetslöse (gave fra min morfar, fordi han og jeg begge kan lide Grisham)
  • Juli Zeh: Leklust-eller flickan utan egenskaper.
  • Mario VargasLlosa: Kriget vid världens ende (kommer varmt anbefalet fra min nabo)
  • Annica Wennerström: Lappskatteland – en familjesaga.
  • Tom Kristensen: Hærværk. (fordi nogen sagde noget der fik mig til at ville læse den grundigere)
  • Dean Koontz. Deadline (den eneste koontzbog jeg ikke har læst)
  • Elizabeth Georg: Innan döden
  • Carina Rydberg: Den som vässar vargars tänder (anmelderrost, men indtil videre bare kedelig)
  • William Marsden & Julian Sher: Dödens änglar- den sanna historien om världens mest fruktade MC-gäng.
  • Elizabeth Nobel: Bokcirkelens bekännelser (fordi det er en genre jeg kender alt for lidt til)
  • Michael Bergstrand. En doft av hämnd (fordi den geografisk er placeret i den by hvor jeg bor)
  • Georges Ifrah: Räknekonstens kulturhistoria (fordi den i dén grad har sat ild i en hidtil ukendt interesse for matematik og tal)
  • Fransk-Dansk ordbog (fordi jeg kom til at afsløre,at jeg ikke har læst den. :-)  )

©Harning

14 kommentarer to “Bøger,bøger,bøger, og atter bøger…”

  1. silhuet said

    Kim Leine´s: “Kalak”

    fås som Paperback til 69 kroner
    er sindssygt skarp og øm på een gang
    bider fast – selv i vinterkulden
    er hudløst ærlig og viser nye aspekter af det velkendte
    er hurtigt læst

    nååååhhh, det var ikke flere ulæste bøger, du efterspurgte?! ;-)

    Gooood fornøjelse!

  2. jensdrejer said

    Hmmm, ja, det er jo altid svært at vælge. Jeg kender det godt selv, men jeg synes jo at valget er halvdelen af fornøjelsen. Jeg kan sagtens sidde og kigge på bøgerne et par timer før jeg beslutter mig.

    “Hærværk” er en af de bøger som bliver bedre og bedre, jo flere gange man læser den. Alligevel foreslår jeg Vargas Llosa – jeg synes han lyder meget, meget spændende, men jeg har ikke selv læst noget af ham. Derudover kender jeg desværre ikke resten.

  3. harning said

    NEEEEJ – jeg har ikke brug for flere ulæste bøger Silhuet!
    – faktisk så har jeg jo en hel liste i baghovedet som bare venter på at blive indkøbt.Altså når jeg har læst ovenstående. ;-)

    ih..tak

    Og jeg kan sågar meddele, at siden jeg skrev indlægget så har jeg nu fået læst Michael Bergstrand: “En doft av hämnd”. :D

  4. harning said

    Jens, jeg plejer jo også synes at valget er sjovt og jeg bliver desuden typisk helt panisk hvis jeg ingenting har at læse – men nu er det vist bare vokset mig lidt over hovedet (har yderligere tre liggende på mit sofabord som jeg havde glemt….)
    Hærværk – ja, hvorfor mon jeg jeg gerne vil læse den grundigere… ;-)

    Og “Kriget vid världens ende” var egentlig den første jeg startede med – Problemet er at den netop er god og dermed også kræver rigtig meget energi og koncentration at læse, jeg kan fx ikke læse den mens børnene er vågne for jeg taber simpelthen tråden – dertil kommer at den minder om en russisk roman fordi der er så mange navne og steder man skal forholde sig til, men da jeg ikke ved om den også ligner en russisk roman i den forstand at de allerfleste af dem er ligegyldige så er jeg nødt til at forholde mig til, huske og finde rundt i dem alle…

  5. jensdrejer said

    Jeg har det på samme måde – jeg bliver også panisk, hvis der ikke er noget at vælge imellem på hylderne. Men jeg tror at jeg har omkring 80-90 bøger som jeg mangler at læse, så det er ikke noget problem lige for tiden. ;)

  6. harning said

    Sig mig engang, har du fået fingrene i et dødsbo?
    Hvordan i alverden kan du have så mange bøger stående uden at have læst dem?

  7. perolofdk said

    —“uden at have læst dem” – jamen enhver bog er da udover at være “roman” “lærebog” etc. også et opslagsværk, potentiale, leksikon……læggekartofler spiser man jo heller ikke….der er jo en grund til at man har et køleskab…bob-bob…:-)man har redskaber i køkkenet som kun bruges til visse retter….håndværkeren har værktøj, der venter på den rette opgave…

  8. harning said

    Men jeg ville slet ikke kunne dy mig – og har jo også for længst, med nærmest fanatisk iver læst alle mine leksikoner og kogebøger. :-)
    Nogen af dem flere gange….

    (dog ikke min fransk-dansk ordbog….)

  9. - så synes jeg måske listen er lidt kort…. :-)

  10. harning said

    HAHAHA
    ..afsløret..ikke så godt. :D

    …må vist hellere redigere den der liste..

    (Og sig det bare hvis du tør Jens – at der mangler endnu én bog.. ;-) )

  11. jensdrejer said

    Jeg køber vist bøger i perioder og så køber jeg mange flere end jeg kan nå at læse. Og jeg foretrækker, at der er en stak ulæste bøger som venter på bogreolen – sådan har jeg altid haft det. Der skal helst ikke stå under 50 ulæste bøger. Så har jeg også noget at læse i de perioder hvor jeg ikke lige har råd til at købe. Derudover kaster jeg mig heller ikke bare over de nye bøger – der er hele tiden nogle af de gamle som skal genlæses.

    Jamen, harning – der mangler da masser af bøger på den liste! ;)

    På den anden side ved jeg jo ikke hvad for nogen du allerede har læst. Det der er jo kun listen over dem du mangler at læse lige nu. :D

  12. harning said

    Nja.. der findes uendeligt mange bøger jeg mangler at læse – men knap så mange som jeg rent faktisk har liggende herhjemme. :D
    Jeg kan slet ikke forestille mig en verden hvor jeg havde 50 ulæste bøger i reolen, altså medmindre jeg netop lige var kommet hjem fra et dødsborov…
    Og apropos genlæse, så blev jeg den anden dag mindet om Asimovs stiftelsestriologi – så den skal også snarest genlæses for det er ved at være mange år siden sidst. (og du sku måske også ta og læse den, selv om den ikke falder ind under din foretrukne genre. :D )

  13. Jamen, det er da nemt at vælge. Lodtrækning :-)

    (Og hvis du bliver vildt utilfreds, er det tilladt at snyde).

  14. harning said

    Jeg er bange for at det er snyderiet der har bragt mig i den situation jeg nu er i tosommerfugle – så det er vist ikke en farbar vej, derimod lyder lodtrækning som en meget simpel løsning som jeg nok bør afprøve. :D

    (påbegyndte “Bokcirkelens bekännelser” igår, ud fra en ide om at den burde jeg, om ikke andet, kunne læse i løbet af aftenen. Jeg havde bare glemt, hvorfor jeg ved så lidt om den genre – tre sider ind i bogen med utilfredse kvinders brok over mænd og oprydning af børnelegetøj stod det pludselig meget klart for mig…..)

Skriv et svar

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

