Harning

Obligatorisk fadervor i folkeskolen

Posted by harning på januari 15, 2009

Hos Ordholder er der pt en debat udsprunget af undervisningsminister Bertil Haarders udtalelser om morgenbøn i den danske folkeskole.  Selv anser jeg, at troen hører til i kirken/moskeen/synagogen /templet og andre dertil indrettede steder – Ordholder er af en anden opfattelse og foreslår derfor obligatorisk protestantisk morgenbøn indtil det fyldte fjortende år.

Læs også: Humanistisk samfunds syn på sagen.

Andre blogs om samme emne:

Capac , Kammeret

apropos forskellig tro, den amerikaske ed og multikultur
22 svar to “Obligatorisk fadervor i folkeskolen”

  1. Megafon har allerede foretaget en tilsvarende rundspørge for Politiken, som du jo sikkert ved. Ifølge den går kun 28% af de adspurgte ind for obligatorisk morgenbøn, 52% er imod. Det overrasker mig ikke, men bekræfter mig blot i, at det er yderst tiltrængt, at der gøres noget for at fremme kendskabet til det kristne fundament, som Danmark så længe har bygget på og fungeret med. Det vil heller ikke overraske mig, hvis mere end 52% af dine læsere vil være imod morgenbønnen. De fleste mennesker har jo en tendens til at søge sammen med dem, som de deler overbevisninger med. Det er forståeligt, men det betyder også, at en afstemning i dette forum næppe vil give et realistisk billede af de faktiske forhold. Jeg håber og tror, at Megafon har henvendt sig til et bredere udsnit af den danske befolkning.
    Men det skal blive interessant at se, hvordan stemmerne fordeler sig her hos dig. :-)

  2. Marian said

    Må indrømme, at det hver evig eneste gang igen giver mig gedigent myrekryb, at se vores samfunds ak så ufejlbarlige normer og værdier kastet ind i diskussioner om ”demokrati eller ikke demokrati”. Hvor har disse ak så ufejlbarlige normer og værdier bragt os hen? Ja, jeg spørger bare. (Og så gratulerer jeg mig selv også hver gang igen i sådanne situationer. Med min utilpassethed til vores samfunds ak så ufejlbarlige normer og værdier. )

    Behøves jeg at sige, hvad jeg har krydset af? :D

  3. harning said

    Nu var det jo ikke for at flytte debatten fra din blog til min, at jeg skrev indlægget – men for at gøre opmærksom på at den fandtes på din blog. :-)
    Hvad meningsmålinger og læsere angår har du da delvis ret fx er kristeligt dagblads læsere for morgenbønnen. :-)
    Men kun delvis, idet jeg ved at flere af læserne på min blog har divergerende religion og nogen af dem har slet ingen. Så hvad det ender med må vi vist bare vente og se efter.

    Hvad angår fremmelsen af det kristne fundament – så mener jeg at kristne gør sig selv en bjørnetjeneste hvis de tror at tvang er vejen frem, og især (som jeg også har været inde på over hos dig) fordi vi taler om følelser.
    For tro er følelser – og du kan ikke fremme en følelse ved at påtvinge mig den og derved samtidig sige at din følelse(tro) er bedre og mere værd end min.

  4. harning said

    Hm.. vanskeligt at gætte hvor dit kryds er havnet Marian. ;-)
    og hvad angår sammenblandingen af demokrati og kristendom må jeg som du nok melde mig som ganske uforstående idet det er to helt forskellige ting med hver sin oprindelse, historie og samfundsmæssige påvirkning .

  5. Nu er en poll jo næsten pr. definition noget som ikke kan dække nuancderede standpunkter ;-)

    Min holdning nok mere at dette ”blot” er endnu en sag hvor holdningsfundamentalister føler et bastant behov for en ensrettende detalje-regulering af folkeskolen til at svare til deres dogmer – til den ene eller anden grøft.

  6. Vibeke said

    Jeg undrer mig over, at der kun er to muligheder, så jeg har stemt VED IKKE. Som jeg ser det, stikker man sig blår i øjnene, hvis man mener at folkeskolen er – eller bør være til – for faktaundervisning. Størstedelen af det, som man lærer, er absolut ikke fakta. Hvor mange fakta er der i humaniora? Findes der faktaorienterede læsninger af noveller? Er demokrati faktabaseret? Osv. Men jeg er da den argeste modstander af påtvunget religionsudøvelse i skolen. Hvis fadervor blev obligatorisk at bede for alle børn i danske skoler, ville man her udøve religion på en måde, som kun en ganske lille minoritet gør det i dag. Helt realistisk – i hvor mange hjem bedes der fadervor dagligt? Et kvalificeret gæt er mindre end 5%. Mit gæt er bygget på hvor mange fundamentalistisk orienterede folkekirkemedlemmer, vi har her i landet.

  7. harning said

    Generelt enig Tosommerfugle – men nu står pollen jo heller ikke alene – tværtimod henvises der til flere debatter,ligesom muligheden jo foreligger for enten at undlade at svare eller for at svare og så uddybe sit svar i en kommentar. :D

    Og ja. :D

  8. harning said

    Hej Vibeke og velkommen til. :D
    Som du nok kan se i mit svar til tosommerfugle – så synes jeg heller ikke at en poll nødvendigvis kan bruges til så meget andet end udgangspunkt for debat – en mulighed du jo heldigvis også har benyttet dig af. :D

    Og jeg er enig med dig og folkeskoleloven i at folkeskolen består af langt mere end ren faktaundervisning inklusive netop selvstændig tænkning og ligeværd for alle – et indhold jeg opfatter som totalt uforeneligt med tvungen religionsudøvelse.

  9. harning said

    Ps. Vibeke – det der med om der findes faktaorienteret novellelæsning er en diskussion jeg ville ønske du kunne tage med flertallet af de lærere som jeg blev udsat for under min skolegang, som alle syntes at mene at der kun fandtes én rigtig måde at læse, forstå og tolke en tekst på – nemlig deres egen. :D

  10. Harning – næh nej, jeg opfatter det da ikke sådan, at du prøver at flytte diskussionen fra min blog og til din. Lad os da bare deles om både læsere og debattører. Det kan jo være underordnet, hvor en sådan debat foregår.

    Vibeke – øh, måske slutter jeg lidt vel hurtigt her, men skal jeg forstå det sådan, at du sætter lighedstegn mellem dagligt Fadervor i hjemmet og kristen fundamentalisme? :-0
    Ret mig, hvis jeg tager fejl, men handler kristen fundamentalisme, som vist enhver anden religiøs fundamentalisme, ikke snarere om, at nogen tager de hellige skrifters ord helt bogstaveligt uden at skelne til kilder, historisk og kulturel kontekst med mere?

  11. harning said

    Helt underordnet hvor debatten foregår er det nu ikke Tina, det er en vigtig debat – hvorfor jeg gerne sender læsere hen til din blog hvor jeg ved at der er en sober tone, til forskel fra på visse andre typer blogs hvor det oprindelige grundlag fx ikke er litteratur men alene at svine hinanden til. :D

  12. Vibeke said

    Okay, så lad mig lige være lidt mere præcis. Jeg slutter ikke udfra en ordbogsdefinition af begrebet fundamentalisme, men udfra praksis. Det vil sige, at jeg mener at det i praksis kun er fundamentalistiske hjem, hvor man beder fadervor dagligt i dag. Sådan var det måske ikke for hundrede år siden, da kirken havde mere magt i Danmark. Jeg har da kendt en del troende kristne kirkegængere i mit liv, men ingen af dem, der ikke var tilknyttet fundamentalistiske grupper (læs: evangelisk-luthersk mission el. lign.) bad fadervor som obligatorisk dagligt ritual for hele familien.

  13. Susan said

    Harning, du bliver nok ikke overrasket over min kommentar :-)

    Jeg synes at fadervor hører hjemme i skolen når man lærer om kristendom på samme niveau som jødiske bønner hører hjemme når man lærer om den jødiske tro (hvad hedder Judaism på dansk? ) og de muslimske bønner hører hjemme når man lærer om islam.

    Danmark bliver mere og mere fler-religøst og det bliver man nødt til at respektere og acceptere og tage med i undervisningen i folkeskolen.

    Hvis det er vigtigt for en familie at der bliver bedt fadervor i skolen hver dag, så findes der kristne friskoler hvor man gør det.

    Jeg vil gerne have at min datter lærer fadervor, men jeg mener ikke det er skolens opgave, det er min opgave at give min religion videre til hende og lære hende historien om hvor vores traditioner kommer fra. Jeg synes så også at skolen skal udnytte at der nu i mange skoleklasser er flere religioner og traditioner repræsenteret og bruge det positivt i undervisningen.
    Tænk at blive undervist om islam og lære hvordan bøgerne forklarer tradtitionerne og så besøge Osmans familie, eller få besøg af Osmans familie og høre hans forældre fortælle om hvordan de gør og hvordan det er forskelligt fra eller det samme som deres forældre gjorde.

  14. harning said

    Korrekt Susan, jeg er ikke spor overrasket over, at du mener, at skolen er til for alle uanset religiøs overbevisning. :D
    Og nu vi taler om kristne friskoler – kan jeg fortælle at et af mine børn skam også har gået på sådan en. :D
    Det skal så siges, at den blev valgt pga den udmeldte pædagogik* som for os var mere væsentlig end om der skulle dukke en smule kristen indoktrinering op – dog viste det sig hen ad vejen at det som vi troede ”bare” var en kristen i virkeligheden var en skole hvor forældrene forventedes at gå i fælles forbøn for børnene, en skole som prækede håndspålæggelse og banlyste selv den mest uskyldige souvenir T-shirt fra Tivoli. :D

    * Som i løbet af meget kort tid viste sig at udelukkende eksistere på et teoretisk plan i skolens nedskrevne målsætning – men ikke i den praktiske undervisning.

  15. Susan said

    :-)

    Min venindes datter går på en kristen friskole, selvom hun ikke er mere kristen end jeg er. Hun valgte, som jer, den skole på grund deres pædagogik og også på grund af størrelsen – 2 spor på hvert klassetrin fra det år min venindes datter startede og små klasser. Det har været en supergod skole for min venindes datter, skolen holder nemlig hvad den lover mht. pædagogik og er ikke prædikende eller fordømmende, men positivt kristen som prøver at give eleverne sunde værdier … og så beder de selvfølgelig fadervor og synger morgensang :-)

    Jeg har tilgengæld tænkt en del over ”The Pledge of Allegience” som de siger en gang om ugen i Cathrines skole:

    I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the republic for which it stands: one nation under God, indivisible, with liberty and justice for all.

    Men er kommet frem til at det er ok. Det minder dem om at USA er deres land, og at alle har ret til at være her og (min tolkning) alle har deres del af ansvaret for at det bliver ved med at være sådan. Man kan diskutere ”under God” delen, men det er jo op til hver enkelt at beslutte hvilken gud der menes – jeg ved godt at det ikke ment og tænkt sådan, men jeg vælger bevidst at tolke det sådan.

  16. harning said

    Ang eden ville jeg sikkert også have nået frem til at den smule må man tåle (især fordi liberty and justice for all også indgår), dog med vis irritation for selv om man, som du, kan vælge en tolkning som dækker alles guder – så levner den ikke plads til ikkeguder og dermed heller ikke til agnostikere og ateister.

  17. Susan said

    Lige præcis, jeg synes de skulle gå tilbage til den version de havde fra 1924-54, den var uden ”under God”:
    ”I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands: one nation indivisible with liberty and justice for all.

    Men nogle ting må man leve med. Ligesom alle dem som ikke holder jul må leve med at December måned er JUL overalt i Danmark :-)

  18. harning said

    Så blev jeg så meget klogere. :D
    Ved du hvorfor de smed ”under God” ind og om det skabte debat? Og hvad siger folk i dag? Er der nogen som siger noget?

  19. Susan said

    Som jeg læser det var det et resultat af heftig og vedholdende lobbying og en overbevisning om at man ”bare” rettede den ind efter hvad der står i Lincolns Gettysburg Address.

    Der har været modstand mod det kan jeg læse mig til, bl.a. med samme argumenter som du peger på. Det er ikke noget der bliver snakket om, alle har jo selv sagt Pledge of Allegience i skolen, jeg tror ikke de fleste tænker særligt over det, eller også lever de med det som vi lever med og vælger bevidst at tolke det positivt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pledge_of_Allegiance

  20. Susan said

    tilføjelse … jeg må indrømme at jeg synes der er vigtigere ting at tage fat på og bekymre sig om vedr. skolen, end om de siger Pledge of Allegience eller ej. F.eks at finde ud af om rygterne om at eleverne næste år ikke vil blive delt efter niveau i Algebra, eller usikkerheden om budgetterne fra staten holder og hvad vi forældre kan gøre for at hjælpe m.v. :-)

  21. harning said

    Som forholdsvis ny tilflytter er det nok heller ikke din opgave at gå i gang med at ændre eden. Rygterne om at eleverne ikke bliver delt lyder til gengæld klart som noget du må have undersøgt og evt gjort noget ved. :D
    (sjovt – for de fleste danske forældre ville ikke tænke sådan- ikke hér, de ville snarere gå op i at eleverne endelig ikke måtte deles op efter fagligtniveau. :-( )

  22. Marian said

    Jeg ved, at f.eks. Larry Simon har nogle – udtalte – holdninger til det, som man kan finde især i de mere politiske indlæg, han har lavet. Generelt skal man nok ud blandt ”systemkritikerne”, for at finde en diskussion af sagen.

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

